Tedoo cu Brad Florescu

Cum ar putea gestiona TAROM dispariția Malev. Câteva idei user-generated.

Utilizatorii cred ca TAROM are șansa de a deveni un jucător major în Balcani, Caucaz și Orientul Mijlociu.

După anunțul oficial al închiderii Malev, lucrurile s-au mișcat cu o viteză fantastică.

Wizzair au preluat temporar rutele defunctului competitor (inclusiv BUD-OTP) și pregătesc pentru vară extinderea bazei operaționale de la Budapesta.

Ryanair au pornit imediat negocierile cu aeroportul Ferenc List pentru deschiderea unui hub. Negocieri în stilul binecunoscut: agresivitate, acuzații nefondate, strângeri tandre cu ușa. Ryanair au scos la vânzare bilete deși negocierile sunt încă în curs! Mai multe detalii despre emergentul scandal găsești aici.

TAROM n-au ținut nici ei un prea lung moment de reculegere și au făcut o primă mutare: introducerea unui zbor suplimentar pe zi.

Căutând informații despre evoluția evenimentelor, am intrat pe forumul unuia dintre cele mai serioase site-uri dedicate pasionaților de aviație: airliners.net. Forumul găzduia o discuție despre posibila strategie TAROM în condițiile dispariției Malev. Printre intervenienți am depistat câțiva români, un sârb, un ucrainian, un canadian și un italian. Am găsit câteva idei interesante (nu știu cât de realiste) pe care îmi permit să le expun aici, dând creditul celor care le-au emis.

fpetrutiu scrie: “în condițiile în care Malev s-au dus, CSA (Czech Airlines) închid Sofia, Larnaca, Beirut, Atena iar TAROM este membru SkyTeam, mi s-ar părea logic ca TAROM să opereze în code-sharing cu CSA și să ofere conexiuni convenabile către Balcani și Orientul Mijlociu pentru pasagerii CSA și Malev.”

ju08 scrie: “cred că poziția geografică ar justifica mai degrabă conectarea Europei/Balcanilor cu Orientul Mijlociu decât o legătură între Europa și Balcani.”

radone: “Varna ar fi o primă opțiune. Logistic e simplu: 40 de minute cu un ATR. Malev era singura companie care opera Varna tot anul. Deschiderea de rute pe Erevan și Tbilisi ar fi o altă opțiune interesantă pentru SkyTeam. Otopeni e amplasat ideal pentru legături cu Caucazul. Mai mult, aeronavele A318  și-ar găsi rostul pe astfel de rute <subțiri> și sub-servite, cu potențial de clientelă premium.”

dc9northwest: “TAROM a făcut o greșeală prin cumpărarea celor 4 Airbusuri A318. Mă rog, n-a fost de fapt greșeala lor, dar tipul acesta de aeronavă nu este cel mai potrivit. “(notă: citește niște wikileaks interesante despre dotarea flotei TAROM). “O flotă de aparate Embraer E170/190 și vreo cinci ATR-uri în plus le-ar permite să ofere conexiuni decente către Balcani, Ucraina și Turcia.”

După părerea lui dc9northwest, flota TAROM ar trebui să arate astfel:

– 10 ATR42
– 4 ATR72
– 8-10 E170/190 (pentru destinații proxime sau secundare: Istanbul, Lyon plus 4-5 rute internaționale din Cluj și Timișoara)
– 8 aeronave Boeing 737 sau din seria A320 (pe destinații primare ca Amsterdam sau Paris)

Toată discuția o găsești aici (în limba engleză). Aștept și alte păreri, că eu nu mă pricep atât de bine.

UPDATE. O notă finală. Am observat că s-a comentat mult pe marginea reacției întârziate a TAROM la închiderea Malev. Aici trebuie clarificat un lucru: TAROM este o companie de stat și lucrează după reguli mai rigide. Compania nu poate lua anumite decizii fără avizul Ministrului Transporturilor. Care, la momentul publicării acestui articol, e nițel remaniat.

Sursa foto.

Comentarii - Niciun comentariu

Lasă un comentariu