Tedoo cu Brad Florescu

Ce vreți, măi, de la TAROM?

La ce să ne așteptăm de la TAROM în anul 2014? O analiză speculativă.

TAROM Route map

Ce-a fost.

Compania națională de transport aerian a fost extrem de activă în ultima perioadă. TAROM a lansat trei promoții de mare succes și a inaugurat rute pe care le așteptam cu toții de ceva vreme.

Doar în ultimele douăsprezece luni TAROM au deschis zece rute noi:

– București-Stockholm
– București-Moscova
– București-Geneva
– București-Praga
– București-Dublin
– Iași-Bologna
– Iasi-Londra
– Iasi-Torino
– Iasi-Tel Aviv
– Cluj Napoca–Praga

Pe lângă asta, compania a introdus un orar de iarnă pe Nisa și a crescut frecvențele pe multe destinații. Pe plan intern, TAROM au reluat zborurile între București și Sibiu, Suceava, Târgu Mureș. La capitolul “dispariții” avem suspendarea orarului de iarnă pe Cairo. Trăgând linie, dă cu un mare plus.

(Apropo de rutele noi, recomand echipei TAROM să updateze routemap-ul de pe site).

Și la capitolul tarife compania de stat ne-a surprins plăcut. Ofertele “doar 99 EUR” către destinații din Europa și Orientul Mijlociu precum și promoțiile pe destinațiile nou introduse în orar au avut un impact extraordinar în media de travel și turism și, e de presupus, și în vânzările companiei. O dovadă că, atunci când vrea, transportatorul național se poate lupta în tarife cu competitorii low-cost. Plus că au spart, în sfârșit, monopolurile CSA pe Praga și Aeroflot pe Moscova.

Nu am deschis acest subiect ca să aduc osanale TAROM deși, în sinea mea, mă bucur că ai noștri țin piept concurenței, că sunt activi și că rezultatele financiare se îmbunătățesc după plonjonul din primii ani de criză. Îmi propun în primul rând fac o mică sinteză a acțiunilor TAROM din ultima vreme, cel puțin a celor din zona operațional-comercială. Las scandalurile din Consiliul de Administrație jurnaliștilor de politică.

Ce va fi?

În al doilea rând mi-aș dori să încerc a schița, împreună cu voi, un wishlist pentru următoarele luni. Cum TAROM dau semne că au devenit mai orientați spre piață și consumatori, cine știe, poate dorințele noastre vor fi împlinite în 2014. Iată câteva idei.

O a doua destinație din UK deservită direct.

La acest moment, TAROM operează direct doar Londra (Heathrow și Luton) și Bristol în code-share. Ar fi interesantă și utilă o rută directă către o a doua destinație din Marea Britanie: poate Manchester, poate Glasgow, poate Liverpool.

Sudul Spaniei.

Înafară de Madrid și Barcelona, TAROM ar putea lua în calcul o destinație din sudul Spaniei. Noua rută ar fi utilă pentru turiști (din aprilie până în octombrie), pentru românii plecați în Spania dar și pentru cei care vor să viziteze Marocul, aflat la doi pași. Sevilla sau Malaga ar fi două posibile destinații (Blue Air zboară la Malaga).

Kiev.

Ucraina este singura țară vecină nelegată de România printr-un zbor direct. După falimentul AeroSvit, contracția Carpatair și bâlba îngrozitoare dată de Wizzair, până la Kiev nu se mai poate ajunge decât cu escală (sau cu mașina, dacă te încumeți). Capitala Ucrainei ar putea constitui o destinație interesantă atât pentru turism cât și pentru business. După ce se termină protestele, firește.

Nordul Germaniei.

TAROM zboară momentan doar la Frankfurt și Munchen, două destinații de tradiție ale companiei. Nimic însă către nordul Germaniei, bine conectat la Olanda, Belgia și Danemarca.

Țările Baltice.

Dacă avem Moscova de ce n-am avea și Tallin, de unde se poate ajunge fie în Letonia și Lituania, fie la Sankt Petersburg fie, în două ore de feribot, la Helsinki? Zona Mării Baltice are un potențial turistic foarte bun, fie el și sezonier.

La reluarea curselor directe către Orientul Îndepărtat sau America de nord nu îndrăznesc să visez. Nu încă. Toate la timpul lor.

Aștept și ideile tale. Informații despre flota disponibilă a TAROM găsești aici.

Comentarii - 11 Comentarii

  1. sorin says:

    Eu sper la un TAROM competitiv si pe plus. Inca mai e mult de lucru la redresarea companiei aeriene…Ne-a demonstrat ca se poate atunci cand se vrea, asa ca sa speram si la zboruri lung-curier, la o flota mai ok…Deocamdata Beijing ramane in aer, nimic nou. Vom vedea ce va mai fi …

  2. Andrei says:

    Hai sa le zic eu cateva. Chiar acum postez din Dubai, am prins oferta de anul trecut cu 99E. Am plecat vinerea trecuta si astea sunt lucrurile care m-au deranjat nitel. In primul rand cand am trecut la control pasapoarte, domnisorica de la ghiseu era pe facebook de pe telefon, nici macar nu s-a uitat la fata mea. asta inteleg ca tine de managementul aeroportului dar o atitudine de genul poate as fi asteptat-o in aeroporturi mult sub henri coanda. in fine, trecem mai departe. am cerut loc la iesirea de urgenta, am obtinut. avionul cred ca era la 15-20% din capacitate. nu mi-a venit sa cred, imi era chiar mila de tarom. bine ca era si marius moga in avion, a parut mai plin avionul 🙂 Bun, ne apropiem de momentul decolarii, vine un nene la mine: buna ziua, stiti povestea cu iesirea de urgenta? eu zic DA. bine, pa, zice el. adica total neprofi. toate shituletele astea conteaza pt mine si cred ca si pentru altii. cand vor umbla la toate nimicurile astea poate le va fi mai bine. nu cred ca doar destinatii mai multe trebuie, trebuiesc multe dar acum plec la cina si nu mai stau sa scriu. PS1: Bradut, eu stiam ca nu se mai fabrica avioane cu locurile 13? Poate ma insel. Acest Tarom avea. PS2: Sa-si faca site-ul ala mai user-friendly pornind de la felul in care trebuie sa-ti alegi data pt booking. dai 70 de clickuri. e urat. e old school.

  3. Masli says:

    Lisabona este o destinatie uitata de companii. In afara de TAP nu mai opereaza nimeni spre LIS si este mare pacat, ca nu avem de ales !!

  4. Anda says:

    Sa le scoleasca pe doamnele ‘stuardeze’. Am zburat de vreo 5 sau 6 ori cu Tarom si de fiecare data m-a frapat cat de intepate si obraznice sunt.
    Intr-un zbor in care aveam si copilul cu mine, am indraznit sa apas acel buton de deasupra scaunelor sa cer un pahar cu apa. Nu mi-am putut imagina ca cineva poate sa se comporte atat de obraznic; chiar mi s-a apus ca ar fi trebuit sa astept tura urmatoare a cartului. si nu, copilul nu este atat de mic incat sa deranjeze in jur, a stat cu ochii in tableta.

  5. vali says:

    Hai sa le luam pe rand :
    1. O educatie mai buna pentru stewardeze, am zburat saptamana trecuta cu tarom de la Atena, pe langa faptul ca sfertul de sandwich a venit intr-o punga de plastic , atitudinea personalului a lasat de dorit .
    2. Un Berlin nu ar strica, la Dusseldorf se duc toti romanii la targuri si se ajunge super easy si la Amsterdam de acolo, la fel de ok ar fi si o Lisabona foarte promovata in turism si foarte necesara o Malaga / Valencia pentru palma dar si pentru alte destinatii interesante din apropiere .
    3. Mai multe promotii, nu neaparat 99 euro orice destinatie, un pret mai constant sau mai multe locuri pe la 150 euro / europa ar fi mult mai ok , in mod normal preturile sunt exagerate. Un dubai la 200-250 euro mai frecvent gasibil nu ar strica, e concurenta puternica acolo iar Tarom are avantajul orarului de zbor dar si al faptului ca nu e low cost .

  6. Andrei says:

    Si m-am intors acasa… Am multe zboruri la activ, dar asta este prima data cand la un avion sa NU se poata bloca usa la baie, si bineinteles ca scrie ca e liber. Imaginati-va in timp ce te … sau te … sa trebuiasca sa te lupti sa nu deschida altcineva usa pentru ca mie mi s-a intamplat!!! Imi imagnez cu frica cam ce fel se ocupa de intretinerea avioanelor niste neni. Si chiar imi placea tarom…

  7. Dan says:

    Cred ca fiecare din noi am avut experiente mai putin placute n companii, ieri am calatorit de la MUC la OTP cu LH ai am stat langa usa de urgenta si n-am primit nici macar intrebarea de care pomenea un antevorbitor.

    Observ in mai toate discutiile multa nemultumire fara de compania nationala si o totala lipsa de reactie fata de ceea ce fac retul companiilor. De ex aveam un zbor KL confirmat, cu bilet emis si tot tacamul spre AMS si am ramas neimbarcat, banii oferiti ca despagubire nu mai incalzesc. In plus ca tot veni vorba de LH, la ce preturi au, sa oferi iaurt )evident cu arome chimice) si fulgi pasagerilor (care au “infrumusetat” mocheta in mai tot avionul) nu mi se pare acceptabil.

    Ca sa revenim la Tarom, ca unul care zboare din anii ’80 cu mai multe companii, nu pot sa nu remarc o evolutie f mare in bine la aceasta companie. Din pacate asa ne place noua romanilor sa demolam tot ce e romanesc si sa inghitim fara comentarii tot ce vine din vest.

  8. claudiu says:

    Am zburat cu Tarom-ul ,tocmai m-am intors din Dubai. Am prins acea oferta de 99 euro . O abordare foarte buna si competitiva. Pacat ca la dus avionul avea doar 20 de pasageri, eu chiar credeam ca va fi plin. am avut locuri la emergency exit destul de stramte dar asta e.. Oricum este un mare pas inainte de cand a preluat conducerea belgianul Heinzmann se remarca multe imbunatatiri. Am speranta ca vor fi depasite problemele financiare. Despre noi destinatii nu stiu dc sunt posibile cu flota actuala, tare as fi fericit sa fie promovata destinatia Bangkok.

  9. Ionut says:

    Salut Bradut,

    referitor la zbor in Tarile Baltice , daca nu ma insel Tarom-ul a avut o cursa directa la Riga acum ceva timp…banuiesc ca total neprofitabila devreme ce nu mai este.

  10. Dave says:

    Salut!Comentariul meu vine un pic cam tarziu, dar uite ca ProTV lasa sa se inteleaga ca Tarom este aproape de o intelegere cu EADS pentru o flota complet noua Airbus- A330,A321,A320,A319-combinata cu ATR 72-600,ceea ce ar fi un pas inainte. Da,doua A330-300 cu care va relua zborurile spre Beijing. Si,de ce nu ,in catva ani poate Shanghai,New York si Montreal,ca tot visam la destinatii noi.Ca veni vorba ,Berlin,Manchester si Lisabona ar trebui incercate macar de 2,3 ori pe saptamana. Alte rute noi ar putea fi Cluj sau Timisoara via Constanta -Istanbul sau Constanta via Cluj sau Timisoara-Roma sau Milan curse ce s-ar putea face ,pentru inceput cu avioanele ATR.

Lasă un comentariu la Andrei