Tedoo cu Brad Florescu

The Rise and Fall of First Class

În ultimii 10 ani, unele linii aeriene au început să reducă locurile la First Class, păstrând însă avantajele care fac pasagerii cu bugete mari să se simtă ca cei mai importanți oameni de la bord. Aceste pachete de servicii acum au alte nume, noi și creative.

Air India First Class cabin

Să zbori la First Class este și va rămâne o experiență deosebită, chiar dacă greu de atins la prețurile actuale. Iată că există totuși o urmă de dreptate și în lumea asta, pentru că asistăm la o revoluție tăcută, ce duce la eliminarea sine-die a pachetului “the best flight experience”.

În ultimii 10 ani, unele linii aeriene au început să reducă locurile la First Class, păstrând însă avantajele care fac pasagerii cu bugete mari să se simtă ca cei mai importanți oameni de la bord. Aceste pachete de servicii acum au alte nume, noi și creative. De exemplu, Delta are BusinessElite, iar Continental propune BusinessFirst. Trebuie să recunoașteți amprenta marketingului american.

Liniile aeriene însele sunt responsabile în parte pentru declinul numărului de locuri la First. Odată cu îmbunătățirile aduse clasei Business – scaune mai mari, ce se transformă în paturi 100% orizontale, meniuri create de bucătari celebri, sisteme de entertainment individuale, lounge-uri din ce în ce mai bune – a devenit din ce în ce mai dificil pentru high-paying travellers să justifice prețurile exorbitante.

Last but not least, creșterea înregistrată în rândul companiilor aeriene « all business class » a adăugat presiuni suplimentare.

Un zbor obișnuit, dus-întors, New York – Londra sau Frankfurt, costă la business undeva în jur de 600 de USD. Un așa numit pachet “true first class” atinge și 10,000 USD.

Între noi fie vorba, știați că marile alianțe permit customizarea de bilete de avion în jurul lumii (e un program special), care la business costă 4,000EUR-5,000EUR? Tip primit de la unul dintre cititorii noștri, multumim!

Ce pierdeți dacă renuntați la First, în favoarea Business Class? Nu mare lucru, aș spune eu. Spațiu adițional ce separă scaunele, un raport mai mare de stewarzi pe cap de pasager și un “certain je ne sais quois” – statusul.

Unele linii aeriene folosesc clasa First și ca strategie de imagine, uneori zburând cu locuri goale doar pentru a putea clama că au o asemenea clasă și a o arăta din plin în broșuri. Mai bine ar upgrada Economy Class cu sisteme de entertainment. Sau cu – preferatele mele – noise cancelling headphones.

De exemplu, Air New Zealand oferă o combinație de business-first class numită Business Premier, apoi o clasă de Economy upgradată, numită Pacific Premium Economy și clasa simplă Economy – Pacific Economy (numele asta le-a reușit din prima).

Modul în care liniile aeriene organizează locurile disponibile la bordul avioanelor reprezintă o continuă provocare încă din primele zile ale zborurilor comerciale. Acum aproape un secol, directorul general, directorul de vânzări și micul angajat zburau împreună la aceeași clasă. Nu aveau de ales. Pe-atunci, exista o singură cabină, o singură clasă pe orice zbor.

Apoi, au apărut combinațiile First- Business – Coach (aka Economy). Acum, nevoia de a rămâne profitabili în peisajul modern al unui petrol tot mai scump (ieri a fost 109.5 USD barilul – au înnebunit!) a generat strategii revoluționare de pricing și organizare la bord. În zilele noastre, în funcție de linia aeriană aleasă, destinație și avion, pasagerii pot alege între 6 clase de zbor.

Alături de cele tradiționale, există acum o clasă între Economy și Business. La BA de exemplu, se numește World Traveller Plus. Virgin Atlantic – Premium Economy.

Nu toate First Class-urile dispar. Rămân doar cei capabili să ofere super-servicii pentru crema cremei pasagerilor. Emirates, Singapore, Virgin, Qantas și Cathay sunt printre pușinele linii aeriene care consideră că nu există limite când vine vorba de răsfățul pentru « marii premianți ».

Singapore Airlines a fost prima linie care a lansat versiunea proprie a « Super First » – cu cabine individuale. Au promovat-o drept « a class beyond first ». Un călător ce cumpără un astfel de bilet primește o cameră la bordul avionului, cu sliding doors. Înăuntru, scaune de piele cu masaj, un pat de dimensiuni normale – unele se transforma în paturi duble -, așternuturi Givenchy, plasme de 23’’ și on-demand dinner (asta chiar aș vrea să văd cu ochii mei). Aceste pachete sunt deocamdată disponibile pentru zborurile Singapore – Sydney.

Pe 18 martie, Singapore Airlines va deschide ruta Singapore- Londra, pe care bilete la First vor costa în jur de 14,000USD. De asemenea, compania pregătește zboruri “all business” pe unele rute.

Sigur, cea mai first class experiență ar fi să vă cumpărați propriul business jet (acum știu că aberez, dar nu pot să mă abțin). John Travolta a dat 3 milioane de euro pe un Boeing 707 la mâna a doua, pe care îl pilotează chiar el. Dai un ban, dar chiar stai în față.

Comentarii - Niciun comentariu

Lasă un comentariu