Tedoo cu Brad Florescu

Trei observații despre cele “doar șase zile” ale KLM.

Tarife excelente și tarife dezamăgitoare, o tactică strălucită de marketing și o regretabilă manipulare.

Thailanda care e Hong Kong

“Doar șase zile”  a fost una dintre cele mai așteptate promoții ale toamnei, dacă nu ale anului. Meritul îi revine, în mare parte, echipei de marketing a companiei olandeze, care a știut să creeze interes pentru ofertă. Nu am să intru foarte adânc în detaliile tarifare ale promoției, pe care am transmis-o în direct în noaptea de miercuri spre joi, pe pagina de Facebook a Tedoo. Vreau să fac trei observații despre această campanie pentru că are niște particularități interesante.

1. Între spectaculos și dezamăgitor.

Pe anumite destinații, KLM au propus tarife spectaculoase. Aș remarca aici prețul de 599 EUR pentru un zbor retur București-Buenos Aires, rută scumpă prin tradiție. Remarcabile și ofertele către alte destinații din cele două Americi: NYC, Chicago și Washington la 499 EUR, Los Angeles și Sao Paolo la 599 EUR. De luat în calcul și St. Marteen-ul la 699 EUR pentru cei care visează la Antile.

Pe Asia, promoția se rupe în două. Tarife bune pe nord-est-ul continentului: 419 EUR spre Beijing și 499 pentru Hong Kong, ofertă slabă sau deloc pe sud-est: Singapore 668 EUR, Kuala Lumpur 669, Bangkok 703 EUR și, surprinzător pentru o companie olandeză, nicio ofertă pentru Jakarta.

Oferta pentru Muscat (399 EUR) pare de umplutură, iar cea pentru Panama (859 EUR) nici nu poate fi numită ofertă în condițiile în care până la Vancouver, pe coasta vestică a Canadei, KLM zboară cu 280 de EUR mai ieftin.

2. Un marketing eficient.

De regulă, promoțiile se anunță în momentul în care sunt lansate, cel mult cu o zi, două în avans. Dar KLM au adoptat tactica teasing-ului, comunicând cu două săptămâni înainte că vor avea o super-ofertă. Trucul a ținut piața în loc, în așteptarea reveal-ului. Foarte eficient. Concurența a fost blocată două săptămâni, cu singurul neajuns că unii au fost dezamăgiți la final (vezi punctele 1 și 3).

Tactica de marketing a KLM poate deschide, însă, o cutie a Pandorei, în cazul în care și alte companii aeriene decid să replice ideea. Are KLM ofertă, dar stai, că au anunțat și Lufthansa una peste 10 zile, dar stai, că în trei săptămâni o să vină și British Airways cu ceva…Toată lumea va aștepta următoarea ofertă, eventual la nesfârșit. Noi când mai zburăm?

3. Un pic de manipulare: Bangkok-ul care e Hong Kong.

Cei care-au urmărit campania de teasing de pe site-ul doarsasezile.ro au observat că, printre imaginiile destinațiilor care urmau să fie prezente în ofertă, se numără și una din Thailanda. Bărcuța cu panglici colorate ancorată pe plaja albă a unei lagune pustii tip Maya Bay este un icon inconfundabil al Țării Zâmbetului. Prin urmare, se înțelegea că vom avea și o ofertă pe Bangkok. Câțiva prieteni care urmează să mă viziteze în decembrie nu și-au luat bilete, așteptând promoția KLM. Pentru că așa i-am sfătuit, cu toată buna credință.

Ce să vezi, însă? Pe 19 septembrie la ora zero și un minut, peste imaginea bărcuței thailandeze s-a suprapus o ofertă de…Hong Kong. Tarifele pe Bangkok s-au menținut la valorile dinaintea ofertei (700+), mai mari chiar decât la colegii Air France. 

User Tedoo

Întrucât pare greu de crezut că departamentul de marketing al KLM nu a găsit o fotografie cu Hong Kong pentru ilustrarea ofertei, deduc că olandezii ne-au manipulat, lăsându-ne să credem că vor veni cu un tarif bun pe Thailanda, lucru care nu s-a întâmplat. Problema e că oamenii care au așteptat minunea au sfârșit prin a-și lua bilete de la alte companii, cu două săptămâni mai scumpe. Neplăcut pentru clienți, riscant pentru reputația unei mărci serioase.

O mențiune de final pentru cititorii care ne-au întrebat pe Facebook dacă bagajele se plătesc suplimentar: răspunusul este nu. Pentru zboruri intercontinentale, directe sau în conexiune, pasagerii au inclus gratuit transportul unui bagaj de cală de 23 kg (clasa economy). Mai multe informații despre asta găsiți pe site-ul KLM. 

Campania KLM Doar Șase Zile se încheie mâine, 24 septembrie.

Air France/KLM sunt transportatorii Tedoo între România și Thailanda. 

Comentarii - 3 Comentarii

  1. Andrei spune:

    Foarte bine scris. Mare dreptate ai! Doar marketing…

  2. adi toma spune:

    poza ilustreaza celebra plaja din Phang Nga Bay
    http://www.hackwriters.com/images/koh%20lading1.jpg

  3. [...] fondul ultimelor oferte cu teaser de la KLM și TAP Portugal pare foarte abrupt comunicatul pe care l-am primit acum o [...]

Lasă un comentariu