Tedoo cu Brad Florescu

Rucsac sau Valiză? 11 sfaturi pentru backpacking cu picioarele pe pământ.

Ca multe alte obiceiuri vestice – cum ar fi libertatea, bunăstarea, democraţia – backpacking-ul a pătruns la noi într-o manieră superficială şi mimetică, fără atât de necesara perioadă de adaptare la stilul de călătorii al românului post-revoluţionar. Noua generaţie de […]

Ca multe alte obiceiuri vestice – cum ar fi libertatea, bunăstarea, democraţia – backpacking-ul a pătruns la noi într-o manieră superficială şi mimetică, fără atât de necesara perioadă de adaptare la stilul de călătorii al românului post-revoluţionar.

Noua generaţie de backpackeri – cei mai mulţi trecuţi de vârsta primului sărut – nu se revendică de la montagnarzii care băteau Carpaţii cu corturile în spate, ci direct de la globetrotterii anglo-saxoni atât de comuni prin străduţele obscure, pensiunile insalubre şi catacombele cu pretenţii de şcoli spirituale, din Patagonia până în Mongolia.

Ca act reparatoriu, aş dori să repun rucsacul la locul lui şi să explic, cu permisiunea dumneavoastră, ce este el, la ce foloseşte şi, mai ales, la ce nu.

1. Rucsacul nu este un accesoriu vestimentar, ci o geantă în care îţi pui lucruri când pleci la drum. Păstrând proporţiile, Lonely Planet nu este o lectură, ci un registru de atracţii şi servicii turistice, punctat cu mici elemente de cultură locală. Iar iPhone-ul – iertată-mi fie îndrăzneala – e doar un telefon mobil. Poţi pleca la drum fără oricare dintre cele trei artefacte mai sus menţionate

2. Rucsacul a fost proiectat pentru cei care călătoresc preponderent pe jos, în condiţii off-road. Dacă peste 90% din călătoria ta se petrece la bordul unui mijloc de transport, recomand valiza/troller-ul.

3. Rucsacul reprezintă un risc pentru sănătate. Nici nu trebuie să te duci prea departe ca să testezi asta. Cele mai multe accidente cu autor rucsac survin nu în timpul mersului, ci la manevrarea acestuia – pus în spate, dat jos din spate – care poate duce la întinderi musculare, hernii de disc şi alte momente ridicole.

4. Nu e suficient să-ţi iei rucsac, trebuie să fii capabil să îl duci. Asta implică o musculatură serioasă la spate şi la picioare, dublată de o condiţie fizică bună. Un pas greşit cu un rucsac pe tine poate pricinui tot felul de necazuri, de la o simplă entorsă la un plonjon neintenţionat în mare (poţi să înoţi cu rucsacul în spate?).

5. Am rucsac, dar ştiu să-l fac? Un rucsac bine făcut trebuie să fie uşor. Maximum 15 kilograme pentru băieţi şi 10-12 kilograme pentru fete.  Cu un sfert de chintal în cârcă te vei simţi şi vei arăta ca o broască ţestoasă.  Dacă ai mai mult de cărat, ia-ţi o valiză sau roagă-l pe Alin Totorean să te înveţe cum să traversezi deşertul Atacama cu 40 de kilograme de echipament şi apă în spinare.

6. Rucsacul e compartimentat pentru expediţii, nu pentru vacanţe. Îţi va fi mult mai greu să găseşti trusa de machiaj sau săndăluţele roşii într-un rucsac decât într-o valiză. Nu la tine mă refer. La altă fată.

7. La ce-ţi trebuie cochilie dacă nu eşti melc? Rucsacul este util doar atunci când trebuie să-ţi cari toate lucrurile cu tine în fiecare zi, ca melcul. Un exemplu ar fi traversarea unui lanţ muntos, care presupune o drumeţie liniară, de la A la B, fără posibilitatea de întoarcere zilnică la bază pentru realimentare/restocare. Pentru restul situaţiilor, valiza pe post de navă-mamă şi o trăistuţă de toată ziua reprezintă combinaţia cea mai comodă.

8. Roată, te mai inventăm odată. Majoritatea aeroporturilor, gărilor şi autogărilor din zilele noastre sunt pardosite cu ciment, gresie, marmură sau măcar lemn, suprafeţe plane pe care o valiză cu rotile este mult mai uşor de târât decât un rucsac fără.

9. Crash, Boom, Bang. Rucsacul nu e cea mai potrivită soluţie pentru zborul cu avionul, din trei motive. Unu – nenumăratele sale chingi şi bretele se pot agăţa de te miri ce componentă de pe benzile de transport. Doi – nu se ştie niciodată ce poziţie prinde rucsacul tău în cala de bagaje. Dacă s-a nimerit la fund, sub 500 de valize, doar hainele scapă întregi. Trei – şi dacă prinde loc la suprafaţă, rucsacul tău va întra pe mânile băieţilor de la handling, care tratează bagajele ca pe cei mai mari duşmani ai lor. Rucsacul e un tip mai moale, nu ţine la tăvăleală.

10. Există o vârstă pentru toate. Dacă ai douăzecişicevadeani şi călătoreşti pentru prima dată departe, e firesc să mergi prin buricele târgurilor cu ditai rucsacul în spate, cu ditai Lonely Planet în faţă şi cu Jack Johnson în ditai căştile, căutând pensiuni ieftine şi senzaţii tari. După 30 de ani s-ar cuveni să schimbi muzica, să mai deschizi şi altă carte…mă rog, înţelegi tu.

11. Vezi pe ce dai banii. Acest rucsac fully-waterproof de 650 de dolari e un pic prea mult pentru o săptămână în Sahara.

Comentarii - 17 Comentarii

  1. alex says:

    E mult mai usor sa mergi cu rucsacul. Valiza e buna daca iei taxiul din fata garii/aeroportului/hotelului. Cum sa cari un troller dupa tine printr-un oras daca vrei sa mergi la hotel cu mijloacele de transport in comun? Nu faci aceleasi intinderi musculare cand trebuie sa il ridici pe scarile autobuzului? Ba s-ar putea sa faci intinderi si mai serioase pentru ca trollerul o sa fie intotdeauna mai greu decat un rucsac.

    Da, stiu ca mi-as gasi mult mai usor un cablu sau un tricou daca as deschide valiza si nu ar trebui sa scotocesc printr-un rucsac. Dar tocmai pentru asta s-au inventat rucsacurile cu un fermoar care le deschide ca o valiza. Sunt excelente mai ales cand se trezeste un vames ca vrea sa vada ce ai la tine.

    Si ce rezista mai bine cand e aruncat de baietii de la handling? O valiza cu tot felul de elemente de plastic si destul de tare pentru a rupe alte elemente de plastic atunci cand cade pe ele sau un rucsac dintr-un material moale, care isi schimba usor forma in functie de locul in care se afla?

    Poate spun asta pentru ca inca am douzecisicevadeani, dar totusi… E ceva normal. Si la fel de normal e ca dupa o varsta sa nu mai poti orice, sa nu mai suporti orice, sa nu mai vrei orice.

    Dar eu cred ca e vorba de banii pe care ii are cineva la dispozitie cand pleaca undeva. Cati bani o sa stranga un tanar care lucreaza la un fast food? Bani pentru cele mai ieftine pensiuni. Doar nu o sa lucreze la fast food si dupa 30 de ani? Asa ca dupa 30 de ani nu o sa mai caute cele mai ieftine pensiuni. Asta daca nu ne gandim ca cel tanar alege sa stea in cele mai josnice locuri pentru ca banii lui se duc pe bere in fiecare seara. Dar nu suntem toti asa.

  2. DanielR says:

    adicatelea dupa 30 de ani trebuie sa uitam ca exista rucsaci si hosteluri si mergem cu valijoara la all-inclusive?

    pe ce lume traiesti bro?

    un rucsac nu trebuie sa fie “ditamai” — in urmatoarea expeditie in Maroc voi avea un rucsac de maximum 10 kg in total (bagaj de mana, nu de cala)

    si apropo, bretelele inutile se pot taia.

  3. Marian says:

    cred ca este cel mai inutil ghid pe care l-am citit! ti-e ciuda ca au altii ghiozdanel mai bun ca ala cu hannah montana al tau si acum crezi ca o sa schimbi trendurile cu un articol sferto-mediocru?

  4. Alt Alex says:

    @alex, @danielR, @Marian: mai fratilor, mai calmati-va. Ghidul s-a vrut a fi ceva usor, de sfarsit de saptamana, nicidecum biblia in ale impachetatului de vacanta.

    Tot ce spune omul e sa va ganditi de doua ori inainte sa luati rucsacul in vacanta. Si are dreptate. Daniel, daca ai nevoie de 10kg doar in Maroc si poti sa le cari mai usor in spinare decat in troller, atunci ia rucsacul. La fel si tizul meu, daca se simte bine cu rucsacul in spate atunci are muschii necesari sa-l suporte.

    Eu personal, si la 5kg in spate simt diferenta. Nu zic ca nu pot face 100m dar nici sa merg juma de oras cu rucsac in spate nu prea mi-e. Asa ca prefer in vacante o geanta de voiaj si un rucsacel mic pt. minimum necesar in deplasare (apa, prosop, schimburi, sunblocker, etc.).

    Asta pt. ca marele avantaj la rucsac e ca ai mainile libere. Dar asta e singurul lui avantaj fata de o valiza. Diferenta de greutate fata de o valiza e neglijabila si faptul ca e moale e un dezavantaj in cala pt. ca nu poate prelua socurile la fel de bine. Asadar toate obiectele ce se pot sparge in bagajul de mana.

  5. Narcisa says:

    şi încă ceva: rucsacurile alea din piaţă care arată “military” şi au tot felul de brizbrizuri nu te vor trece munţii. tehnologiile din rucsac şi, implicit, preţul fac diferenţa.

  6. Ralu says:

    Eu, una, nu ma pot misca fara rucsac. Mi se pare cel mai comod si indispensabil accesoriu, chiar si cand merg prin oras si am de carat, sa zicem, laptop + aparat foto. Nu suport gentile si valizele, mi se par teribil de incomode (poate si pentru ca nu prea iau taxiul, prefer sa merg pe jos si e nasol sa car dupa mine ditamai valiza, e aiurea cand traversez strada etc). M-am obisnuit sa car ceva in spate si nu mi se pare greu sa duc cateva kile in plus, chiar daca merg o zi intreaga pe jos. Vorba altcuiva de mai sus, poate zic asta pentru ca inca am 20+, dar, dupa cum ma cunosc, cred ca o sa gandesc asa si la 30+…

  7. Ionela says:

    Heh, ai dreptate tu, in felul tau. Dar la fel au si comentatorii tai.Nu toti copiii cu rucsac sunt Stu si nu toate Lonely Planeturile sunt inutile.

  8. Bradut says:

    Toti avem dreptate mai putin Marian, care nu si-a propus.

  9. Rimene says:

    Am vazut de curand pe strada la cineva un rucsac care are si roti si maner de valiza. Nu stiu numele marcii dar mi-am propus sa cercetez problema. In felul asta cred ca se impaca si capra si varza. 🙂

  10. Cristi Z. says:

    Folosesc rucsacul atat la mers pe munte cat si in orice iesire, indiferent de durata.
    Pe langa comentariile anterioare as mai avea cate ceva de adaugat:
    – toate chingile de pe rucsac se pot lega de el. Eu le trag spre fata lui si le inchid acolo iar tot ce ar atarna se infasoare de celelalte. In final nu mai ramane nimic care poate sa agate.
    – cu rucsacul in spate ai posibilitatea sa poti folosi un aparat foto mult mai usor. Daca ai valiza va trebui sa o lasi libera, pe jos, ceea ce nu este chiar recomandat in orice loc.
    – cand ai rucsac o sa te uiti de 2 ori daca chiar ai nevoie de toate prostioarele. In valiza le arunci cu gandul ca oricum nu o cari in spate. In cazul meu nu depasesc 8-10 Kg la plecare fara apart foto si netbook care cantaresc tot cam atat 🙂
    – un rucsac bun, a se citi scump, poate fi carat pe teren relativ plat in limitele de greutate pe care le-ai precizat cu efort minim. Este adevarat ca in cazul unuia luat din supermarket lucrurile stau cu totul altfel.
    – punct negativ la valize este si posibilitatea defectarii unei roti. A patit-o un coleg care a fost nevoit sa care in brate cutia de 25 Kg pana la aeroport 😀
    – intr-o valiza lucrurile stau mai ordonate, in rucsac arata cand le scoti de parca ai dormit in ele.

    Caz personal, nu suport sa am mainile ocupate cu ceva. Chiar daca trebuie sa iau actele masinii + cheile de acasa prefer sa le arunc intr-un rucsac mic.
    Nu mai am 2x ani si voi continua sa folosesc ce mi se pare cel mai convenabil.

  11. Big Bule says:

    Mi-am schimbat parerea despre troller dupa ce am intalnit un backpacker in Papua Noua Guinee care tragea dupa el asa ceva (10 kg, nu mai mult). Mai comod, mai eficient, MULT mai bine pentru spate. Daca se poate in PNG, atunci se poate oriunde pe planeta.

    Morala ar fi ca trebuie sa chestionezi orice accesoriu pe care il consideri de la sine inteles pentru o calatorie. Nu este de la sine inteles!

  12. Big Bule says:

    [ update ]

    Mi-am schimbat parerea despre troller dupa ce am intalnit un backpacker in Papua Noua Guinee care tragea dupa el asa ceva (10 kg, nu mai mult). Mai comod, mai eficient, MULT mai bine pentru spate. Daca se poate in PNG, atunci se poate oriunde pe planeta.

    Morala ar fi ca trebuie sa chestionezi orice accesoriu pe care il consideri de la sine inteles pentru o calatorie, incepand cu rucsacul. Nu este de la sine inteles!

  13. Alexandra says:

    au fost niste baieti destepti care au speculat dilema asta troller vs rucsac si acum exista 2 in 1. eu am asa ceva si sunt foarte multumita. in aeroporturi il trag pe roti si in expeditii il car in spate. nu duce mai mult de 10 litri oricum.
    pentru faza cu 30+ insa te taxez puternic. ca si cand n-ar exista destule constrangeri pe lumea asta…

  14. Alexandru. says:

    Trolerul isi pierde complet utilitatea in momentul in care iesi dintr-un oras in tarile mai putin “civilizate” si mai dai si de un drum de pamant, eventual cu noroi. Sau sa presupunem un Delhi (si nu este singurul oras), si sa ne imaginam un troler tarat prin toate mizeriile de pe jos?
    Obiectele casante se pot pune in rucsac impaturite in haine asa ca nu se vor sparge. Iar rucsacul fiind mai moale se va mula fain frumos pe sub toate alea 500 de trolere aruncate in cala avionului. Un troler… sa presupunem ca nu va tine carcasa aia de plastic.
    Oricum, pana la urma alegerea rucsac vs troler vs sacosa vs mai stiu eu ce, tine de preferintele fiecaruia si nu ar trebui sa generalizam.
    La fel, si in cazul lui Stu, daca omul vrea sa bata mii de kilometri pentru o bauta in Thailanda si o parasuta in Vietnam, este alegerea lui (si nu, nu ma incadrez in sectorul ala de douazecisicevadeani). La fel ca si cei care se duc in “ultra all inclusive” sau se apuca doar cu ce au pe ei sa faca inconjurul Pamantului pe jos.
    Este ceva ce ne mână la drum, dar acel ceva difera de la persoana la persoana.

  15. Daniela says:

    Pe bune?Si cand merg sa vizitez car geanta dupa mine?Sa lasam fitele si figurile…….

  16. Maria says:

    In ultima calatorie,noi am bagat la cala rucsacul si geanta de umar, pastrand asupra nostra gentuta cu acte. Nu au patit nimic si nici nu s-au agatat bretelele de banda transportoare.

Lasă un comentariu la Alt Alex