Tedoo cu Brad Florescu

Prin lansarea Flight Search, Google atacă piaţa de travel.

Rezultatele colaborării Google – ITA Software au fost anunţate pe 13 Septembrie, prin lansarea serviciului Google Flight Search disponibil la adresa www.google.com/flights.

Scurt istoric. O achiziţie şi o coaliţie.

În vara anului 2010 Google anunţa cumpărarea companiei ITA Software pentru 700 mil USD (cash) semnalându-şi oficial intrarea pe piaţa de travel. Anunţul achiziţiei a provocat multe controverse, întrucât ITA Software era unul dintre principalii  furnizori de tehnologie din industria de travel din America, soluţiile lor fiind utilizate atât de companiile aeriene (ex. American Airlines, United, US Airways) cât şi de către agenţii online (Orbitz, Cheaptickets) sau site-uri meta-search (Kayak, Bing Travel).

Câţiva dintre marii jucători din industrie (Tripadvisor, Kayak, Expedia, Microsoft – Bing Travel) au format chiar o coaliţie (FairSearch.org) împotriva achiziţionării ITA Software de către Google. Cu toate acestea, DOJ (US Department of Justice) a aprobat această tranzacţie în luna Aprilie 2011, obligând în acelaşi timp Google să onoreze contractele existente ale ITA Software cu ceilalţi mari jucători din industrie.

Miza: o piaţă de peste 300 de miliarde de dolari

Prin această mişcare, Google intră pe verticala unei pieţe de peste 300 de miliarde USD anual.

Încă de la achiziţionarea ITA Software, Google a declarat că nu va interveni în procesul de rezervare sau emitere a biletelor de avion, ci se va poziţiona ca un site de meta-search, intrând astfel în competiţie directă cu Kayak, Bing Travel, Skyscanner etc. Un studiu Nielsen arată că biletele de avion şi serviciile de cazare ocupă, cumulat, primul loc în intenţiile de achiziţie online a utilizatorilor din întreaga lume. Google intră pe piaţa cu cel mai mare potenţial. (Vezi graficul mai jos).

Pentru moment, Google redirecţionează utilizatorii doar către site-urile liniilor aeriene, nefiind incluse rezultate şi din site-urile agenţiilor online. De asemenea, conform Google, rezultatele căutărilor sunt organice şi nu sunt influenţate de reclame, însă Google caută deja oportunităţi de colaborare şi cu alţi jucători din industria turistică.

Notă! Deja la o simplă căutare şi selecţie a unui zbor, butonul “Book” indică numele şi tariful companiei aeriene sub forma unei reclame .

Google Flight Search. Cum funcţionează.

Rezultatele colaborării Google – ITA Software au fost anunţate pe 13 Septembrie, prin lansarea serviciului Google Flight Search disponibil la adresa www.google.com/flights.

Pentru moment, serviciul funcţionează doar pentru rute din Statele Unite şi doar pentru liniile aeriene importante. O explicaţie poate fi chiar utilizarea soluţiei QPX furnizată de către ITA Software, un motor de căutare cu rezultate bune cu precădere pentru America de Nord (spre deosebire de Google, Kayak utilizează soluţii complementare în alte regiuni precum Meta Pricer furnizată de Amadeus). Acurateţea şi validitatea informaţiei afişate (rute şi tarife) este influenţată foarte mult de relaţia tehnică a companiei aeriene cu furnizorul soluţiei tehnologice.

Prin intermediul Google Flight Search se pot căuta doar tarife de zbor dus-întors, ce pot fi filtrate în funcţie de numărul de stop-uri, durata zborului, compania aeriană şi alianţa din care face parte, conexiuni, ore de zbor etc.

Deja în spiritul Google, cea mai vizibilă îmbunătăţire a noii interfeţe o reprezintă încărcarea instantă a tarifelor şi a rutelor după efectuarea unei căutări. Această optimizare a vitezei este posibilă datorită milioanelor de tarife şi rute stocate în sistemul QPX al ITA Software, eliminând astfel interogarea directă a server-elor companiilor aeriene.

Google mizează şi pe o interfaţă grafică intuitivă,  punând la dispoziţie diferite opţiuni de afişare a rezultatelor:

  • Itinerariu pe hartă
  • Afişarea datelor de călătorie şi a tarifelor în calendar, precum şi grafice de tip bare cu indicarea celui mai mic tarif în funcţie de durata călătoriei
  • Grafic de tip “scatter plot” pentru corelarea duratei zborului şi a tarifelor.

Acum un an, oficialii Google declarau că încă există loc pentru competiţie şi inovaţie in travel, urmând ca, odată cu achiziţionarea ITA Software, să se concentreze pe dezvoltarea unor soluţii care să satisfacă în primul rând consumatorul final. Rămâne de văzut cum va evolua serviciul Google Flight Search şi în ce măsură Google îşi va respecta misiunea “Don’t be evil” faţă de competitorii din industria de travel.

Comentarii - Un Comentariu

  1. […] toamna anului trecut, gigantul din California lansa Flight Search, un produs care, cel puțin pe moment, părea să respecte angajamentul de ne-imixtiune. Flight […]

Lasă un comentariu