Tedoo cu Brad Florescu

Ne-am luat drepturile înapoi. Rețeaua europeană ECC oferă asistență gratuită călătorilor români.

O instituție finanțată de Comisia Europeană oferă consultanță și intermediere gratuite călătorilor români care-și cer respectate drepturile.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viorel avea un bagaj.

(Caz real.) Viorel, cetățean român, a călătorit către Peru cu o companie aeriană europeană. Ajuns la Lima nu și-a găsit bagajul, a făcut o reclamație și i s-a comunicat că poate cumpăra obiecte de strictă necesitate.

A achiziționat un schimb de haine și un încărcător în valoare totală de aproximativ 320 EUR. Ulterior, după trei zile și-a primit bagajul înapoi. A transmis o reclamație către companie pentru rambursarea sumei de 320 EUR cheltuite în perioada în care bagajul a fost întârziat, dar i s-a comunicat că nu va primi înapoi decât 100 EUR. A luat legătura cu ECC Romania care, cu sprijinul biroul ECC din țara de origine a companiei aeriene, a obținut ca Viorel să primească înapoi toată suma cheltuită: 320 EUR.

Ce este ECC România și ce poate face pentru tine.

Viorel este doar unul dintre multele cazuri pe care filiala românească a Centrului European al Consumatorilor (ECC Romania) le-a soluționat din 2008 până astăzi. Bagaje pierdute sau distruse, zboruri întârziate ori anulate, servicii turistice neconforme cu contractul, bani blocați de asiguratori sau de companii rent-a-car, comenzi online neonorate, ECC Romania a ajutat mii de călători să-și vadă respectate drepturile. Gratuit.

ECC Romania face parte din ECC Net, reteaua de Centre Europene ale Consumatorilor prezentă în toate tarile UE, plus Islanda si Norvegia. Instituția este finanțată de Comisia Europeană și se ocupă de consilierea consumatorilor români și de rezolvarea pe cale amiabilă a sesizărilor primite de la aceștia.

ECC România preia sesizarea consumatorului  și contactează operatorul economic (companie aeriană, OTA, hotel, vânzător online, rent-a-car etc) sesizându-l asupra litigiului. Urmează o perioadă de negociere între cele două entități, negociere bazată pe faptele documentate și pe legile europene în vigoare.

Instituția nu poate face controale și nici aplica sancțiuni, dar dacă legea este de partea consumatorului, operatorii preferă să ajungă la o înțelegere cu acesta. Cazul real al Marielei este relevant.

Cardul blocat al Marielei.

Mariela a închiriat o masină pentru care a plătit suma de 204 EUR, reprezentând asigurare suplimentară în cazul avarierii mașinii. La preluarea mașinii, Marielei i s-a blocat pe cardul de credit suma de 1600 Euro, reprezentând garanție (depozit), aceasta urmând a fi restituită la predarea mașinii. Mariela a returnat mașina în afara orelor de program, respectând toate indicațiile companiei de închirieri în acest sens.

La înapoierea în România, Mariela a constatat că suma de 1600 Euro nu a fost deblocată de către companie și că, mai mult decât atât, i s-a retras de pe cardul de credit suma de 605 Euro. Compania de închirieri a refuzat deblocarea garanției și restituirea sumei de 605 Euro, motivând că mașina a necesitat reparații, întrucât a fost restituită avariată. Cu toate că Mariela a dovedit prin fotografii că mașina a fost restituită în aceleași condiții în care i-a fost predată, compania a refuzat să îi restituie garanția și suma de 605 Euro.

Mariela a luat legătura cu Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) care a transmis reclamația Marielei cu toate documentele doveditoare către Centrul European al Consumatorilor din Italia (ECC Italia). Ca urmare a colaborării celor două centre, compania de închirieri a dispus deblocarea sumei de de 1600 Euro și restituirea către Mariela a sumei de 605 Euro.

Care este procedura.

ECC procesează orice sesizare care se referă la un operator dintr-o țară UE plus Norvegia și Islanda, așa cum am mai zis. Pentru a trimite o sesizare trebuie să întreprinzi următorii pași:

  1. Verifică dacă problema ta se încadrează în sfera protecției consumatorului. Dacă nu ești sigur, poți obține consultanță în acest sens de la ECC.
  2. Transmite reclamația/solicitarea comerciantului pentru a-i da ocazia să vină cu o soluție. Dacă nu știi care îți sunt drepturile, poți apela pentru un sfat la ECC. Așteaptă 30 de zile.
  3. Dacă n-ai primit niciun răspuns de la comerciant sau dacă răspunsul te nemulțumește, înaintează sesizarea către ECC. Nu e o procedură extrem de complicată, trebuie doar puțină răbdare. Detalii ai aici.
  4. Așteaptă 5 zile pentru confirmarea de primire și alte 7 zile pentru analiza preliminară a cazului.
  5. Din momentul în care “dosarul” tău a fost acceptat, rețeaua ECC se pune în mișcare. ECC România își contactează colegii din țara unde este înregistrat comerciantul, încep discuțiile și negocierile cu acesta. Ultima etapă poate dura cel mult 10 săptămâni.

Rata de success a ECC România pe ultimii 8 ani este de 70%. Dacă pici în ceilalți 30% poți chema comerciantul în instanță.

Mai multe detalii găsești pe site-ul ECC Romania. Sau pe pagina lor de facebook, unde poți citi poveștile altor Vioreli și Mariele ajutați de Centrul European al Consumatorilor.

Comentarii - 9 Comentarii

  1. Marius spune:

    Salut Brad,
    Am un zbor AirAsia anulat de ei acum 3 luni. Am tot completat la form-uri de refund de mi-au iesit pe nas. Mi-au spus ca in maxim 30 de ‘business days’ voi avea banii inapoi in cont. Au trecut 60 deja. E vreun site similar si pentru Asia?

  2. Dragos spune:

    Buna ziua,
    am primit compensatii pentru un zbor intarziat la BlueAir, insa pentru retur, la 10 zile dupa zborul tur, aceeasi problema- peste 5 ore. Compania refuza sa plateasca si pentru zborul retur compensatii, desi a platit pentru tur.
    Regulamentul European credeam ca e clar pentru toata lumea, mai putin si pentru ei…
    zborul este Catania-otopeni, o sa incerc sa fac reclamatie si in Italia… Alte sugestii?
    Multumesc,

  3. Violeta Souca spune:

    Ce bine ca am gasit acest articol. Multumesc pentru ajutor :)

  4. Ionel Tanco spune:

    Bună seara, suntem un grup de 13 persoane si in data de 27.06.2017 ni s-a anulat un zbor al Ryanair pe ruta Barcelona-Tenerife Sud. Nu ni s-a oferit o alta varianta de zbor, nu cazare, nu mancare, nimic, am ramas pur si simplu blocati in aeroport. Am cumparat bilete la un zbor al Vueling in data de 29.06.2017 pe ruta Barcelona-Tenerife Nord la pret triplu pe care l-am platit la Ryanair(biletele au fost cumparate in ianuarie). La intoarcele din concediu am cerut rambursarea pretului biletelor la Ryanair si am primit rambursarea lor. Credeti ca avem dreptul la compensatii si daca da, cum trebuie procedat? Va multumesc !

Lasă un comentariu