Tedoo cu Brad Florescu

Momondo elimină comisioanele și răspunde la întrebările voastre.

Cum au scăpat românii, în sfârșit, de comisioanele pentru plata cu cardul a biletelor de avion. Cât de sigure sunt agențiile online cu nume ca Kiss & Fly. Cum procedezi dacă ți se anulează booking-ul unui bilet.

Momondo

N-am mai vorbit de multă vreme despre ce fac danezii de la motorul de meta-search Momondo. Fac bine, au avut o creștere de 100% de anul trecut până anul acesta și s-au impus ca unul dintre site-urile standard pentru românii care caută bilete de avion, hoteluri și mașini de închiriat. Mă bucur că am putut fi parte din povestea lor de succes pentru România (calde salutări Iulianei Orzan, cea care a crezut atât de mult în aducerea Momondo și pe dotro.)

Creșterea e o veste bună pentru acționarii companiei. Dar există o veste bună și pentru noi, utilizatorii. După ce anul trecut în aprilie Momondo era primul meta-search de la noi care impunea OTA-urilor (Online Travel Agency) să afișeze transparent comisioanele percepute pentru plata cu cardul, anul acesta a negociat cu partenerii eliminarea definitivă a acestor comisioane.

Momondo Gratuit

Am încercat să aflu mai multe despre asta de la Mircea Giurcă, cel care se ocupă de instanțierea românească a site-ului danez. Și, dacă tot l-am prins pentru interviu, l-am rugat să lămurească o întrebare pe care am primit-o de la mai mulți cititori: cât de sigure sunt OTA-urile afișate de Momondo, în special cele mai puțin cunoscute sau cu nume funky.

Tedoo: Când, de ce și cum ați eliminat comisioanele OTA-urilor?

MG: Am decis să implementăm această politică atunci când am aflat că există o lege în acest sens, Acest lucru s-a întâmplat în luna mai, după ce am discutat în prealabil cu toți partenerii noștri și am ajuns împreună la un acord.

Tedoo: Cum au primit OTA-urile propunerea voastră? Cât au durat negocierile?

Mircea Giurcă: Partenerii noștri au înțeles motivul pentru care trebuie să facem aceste schimbări și au fost de acord să implementeze propunerea într-un timp relativ scurt. În plus, sperăm ca transparența prețurilor va spori încrederea utilizatorilor în OTA-uri și va accelera ritmul de creștere al achizițiilor online.

Tedoo: În ce măsură aceste comisioane pentru plata cu cardul sunt legale? Unde se mai folosesc și de unde au fost eliminate?

MG: La inițiativa Uniunii Europene a fost emisă o directivă care reglementează suprataxarea în funcție de modalitatea de plată folosită, însă implementarea acestei directive este decisă la nivel național. În prezent, în România, Momondo este singurul metasearch care a adoptat această abordare.

Tedoo: Unde se va transfera diferența de bani? Dacă OTA-ul X elimină un comision de 7 EUR per tranzacție aceasta diferență se va considera pierdere sau se va vărsa în prețul biletului de avion?

MG: OTA-urile oferă mai multe servicii suplimentare. Personal, aleg de fiecare data pachetul care îmi permite să schimb datele zborului alături de asigurarea de călătorie și recomand tuturor să procedeze la fel.

Cât despre prețul biletului, am constatat chiar o scădere ușoară a tarifului final după această trecere. Desigur, OTA-urile decid dacă vor să acorde discount-uri în continuare și cât de mari să fie acestea, dar am urmărit prețurile pentru cele mai populare rute și acestea s-au menținut sub nivelul anterior acestei schimbări.

Tedoo: Mai mulți cititori mi-au cerut referințe despre unele OTA-uri care apăreau sus în Momondo. Voiau să știe dacă aceste agenții sunt sigure și serioase, în ciuda unor nume mai fistichii, gen Kiss & Fly. Care este situația de fapt?

MG: Toate agențiile care apar pe momondo au trecut printr-un proces de verificare în ceea ce privește calitatea serviciilor oferite și sunt monitorizate constant pentru a preîntâmpina eventualele probleme.

Tedoo:  Un cititor mi-a semnalat următoarea situație: a căutat pe Momondo, a găsit un preț bun la OTA-ul X, a plătit, iar după câteva zile a primit mail că nu mai sunt locuri. I s-au returnat banii, dar cititorul deja plătise cazarea la destinație. În astfel de situații ce are de făcut un utilizator și care este implicarea/suportul oferit de Momondo?

MG: Momondo preia rezultatele trimise de OTA-uri, acestea preluând la rândul lor datele din GDS-uri (Amadeus, Sabre etc.). Datorită volumului imens de tranzacții din GDS-uri poate apărea situația ca două persoane să rezerve simultan ultimul loc din cadrul unui zbor, moment în care pot apărea erori, ca cea din cazul menționat de tine. Fiecare companie are o perioadă în care ar trebui să anunțe clientul dacă rezervarea a fost finalizată cu succes. Sfatul meu este să așteptați confirmarea rezervării pe e-mail și apoi să continuați cu rezervarea hotelului.

Comentarii - 35 Comentarii

  1. Razvan spune:

    Am o nelmaurire. Deseori gasesc variante pe motorul de cautare MOMONDO cu escala de la doua companii diferite. De ex. primul segment e operat de Eurowings si urmatorul de All Nipon pt. destinatia finala Tokyo. In astfel de situatii, achizitionand biletul prin third party, am vreo garantie de relocare gratuita in cazul in care primul segment are o intarziere si pierd legatura? Voi primi cartile de imbarcare pentru ambele zboruri la primul check-in, iar bagajul de cala ridicat doar la destinatia finala? Mai pe scurt, biletele sunt interconectate intre ele (ca un intreg) ca si zborurile efectuate in cadrul aceleasi companii de linie ori sunt individuale pe segmentul de zbor? Multumesc anticipat.

    • Brad Florescu spune:

      @Razvan: E o întrebare bună, am să îl rog pe Mircea Giurcă să-ți răspundă.

    • Bună Răzvan,

      Este o întrebare foarte bună. Fiecare escală are un ‘minimum connection time’ în funcție de aeroport, iar agențiile de turism nu ar avea voie să emită biletul în cazul în care acest timp nu este respectat.

      Dacă achiziționezi biletul de la un OTA, ambele zboruri sunt pe același bilet și ai toate drepturile de a primi despăgubiri și bilet la următorul zbor disponibil care să te ducă în Tokyo.

      Pe când dacă achiziționezi biletele separat nu prea ai pe cine să tragi la răspundere și sunt șanse mici să primești ceva.

      Totuși, sistemul poate avea erori (foarte rar, dar am auzit de cazuri izolate) și pentru a fi 100% sigur cel mai bine ar fi să dai un telefon agenției înainte de a cumpăra biletul.

    • Catalin spune:

      Din experienta proprie:

      > achizitionand biletul prin third party, am vreo garantie de relocare gratuita in cazul in care primul segment are o intarziere si pierd legatura?

      La mine: bilet luat prin third party, segmente operate de companii diferite din aliante diferite. Intarziere, pierdut legatura; la escala am fost intampinat (de fapt intampinati, eram mai multi) de un reprezentant al unei a 3-a companii care s-a ocupat de toate aranjamentele pentru transferul catre un alt zbor cu ei.
      “Morala”: atat timp cat traseul (cu toate segmentele) a fost acoperit de acelasi “bilet” nu vor fi probleme.
      Daca totusi azi iei un bilet pt segmentul 1, apoi maine iei un al doilea bilet (!) pentru un al doilea segment, nu cred ca te mai poti baza pe transfer/relocare gratuit/-a.
      In cazul de mai sus _nu_ au fost zboruri low cost. Pentru zborurile low cost pierdute nu m-as astepta sa existe transfer [sau orice altceva] gratuit – merita intrebat mai departe.
      Compania 1: Emirates. Compania 2 (leg pierduta): Tarom. Compania 3: Turkish Airlines (cu totul alta alianta).
      p.s. nu intotdeauna a fost atat de simplu si rapid, uneori a fost cu cozi si timp pierdut (KLM, chiar in Amsterdam), dar de fiecare data s-a rezolvat, si nu asta era intrebarea :) …am pierdut cateva avioane…

      > Voi primi cartile de imbarcare pentru ambele zboruri la primul check-in, iar bagajul de cala ridicat doar la destinatia finala?

      “Procedura” este ca toate boarding pass-urile sa fie emise la primul check-in, dar din pacate nu este intotdeauna asa *). Merita insa sa le ceri la primul check-in, si sa intrebi politicos “de ce?” in caz de refuz :)
      Pentru bagaj: daca iti pot da toate pass-urile sigur il poti pune astfel incat sa nu mai ai treaba cu el pana la destinatia finala. De asemenea merita sa mentionezi asta pentru a evita surprizele. Daca _nu_ iti pot da toate pass-urile ai sanse mari sa trebuiasca sa il plimbi prin aeroportul intermediar, dar am intalnit cazuri in care un pass intermediar l-am primit chiar la intrarea in avion (da, la “Gate”) si atunci transferul bagajului s-a facut automat.
      Totusi detaliile astea tin de operatorii zborurilor si nu de sursa biletului initial, deci nu cred ca le poti sti de pe acum; le vei afla la primul check-in unde te vor lamuri ce ai de facut la fiecare escala.

      *) “‘sistemele’ sunt diferite”, “nu avem acces la ‘sistemul’ companiei X”, “bla blah [persoana de la check-in nu este foarte talentata si nu stie sa faca asta - KTM, Nepal - rezolvat dupa ce a venit supervisor-ul]“

    • Razvan spune:

      Multumesc @Brad F. si lui @Mircea Giurca si @Catalin pentru lamuriri!

  2. oana spune:

    Chiar in aceasta vara am cumparat bilete de avion, cautate pe momondo insa site-ul m-a redirectionat spre compania care vinde bilete, am cumparat, ei percepand comision pentru plata cu cardul.

  3. Mihai spune:

    Apropo de OTA, am luat 2 bilete pt Kuala cu Malaesya Airlines prin flyhi.ro, directionat de pe momomdo. Mai tarziu am primit email de la flyhi.ro ca MA au anulat zborul. Puteam sa renunt si sa primesc banii inapoi sau sa accept sa imi caute alte zboruri contra unui comision de 100 usd/pasager. Nu mi s-a parut normal, am verificat si MA anulasera doar zborurile de intoarcere.
    Am sunat la MA, trebuie sa lasi nr de tel si m-au sunat inapoi, am vorbit cu ei si mi-au facut mai multe oferte pentru intoarcere, din care am ales niste zboruri chiar mai bune decat primele. Nu a costat nimic pt ca era vina MA.
    Intr-adevar, am verificat apoi conditiile de pe flyhi.ro si era prevazuta situatia asta, dar nu mi se pare normal un comision asa de mare pt un simplu telefon.
    Ideea este ca trebuie citite atent toate conditiile cand rezervi biletele pe agentii necunoscute, pentru ca spre deosebire de cele de renume poti avea surprize cu tot felul de comisoane.

  4. Cristian spune:

    Si eu am patit faza cu comisionul la plata cu cardul la Blue Air. Am cautat un zbor cu aplicatia de Android, directionat spre site-ul oficial Blue Air, si la final erau prezente toate comisionele posibile…

  5. Costin spune:

    Ar fi de apreciat ca mai multe companii și OTA-uri să accepte plata cu paypal. Chiar nu înțeleg de ce e așa de greu de implementat. Deocamdată am plătit cu paypal dar la Ryanair.

  6. Marius spune:

    Tocmai am facut o comparatie pentru BlueAir – evident in aceleasi conditii:

    1. Redirectionare de pe Momondo: Categoria “Alte taxe”: Dus – 12 EUR, Intors 8 EUR. Plata cu cardul gratuita.

    2. Direct pe siteul BlueAir: Categoria “Alte taxe”: Dus – 8 EUR, Intors 4 EUR. Plata cu cardul 20 EUR sau Transfer bancar 10 EUR

    In concluzie, BlueAir isi recupereaza comisionul prin cresterea “Alte taxe”. In total, poate fi mai ieftin cu aprox 2 EUR prin Momondo.

    • Marius spune:

      Revin cu un update: Pe langa faptul ca taxele sunt mai mari dupa redirectionarea de pe Momondo, SURPRIZA: plata cu cardul NU este gratuita!

      Mi se afiseaza 2 preturi la ultimul pas, bineinteles in momentul redirectionarii catre PayU, mi se cere pretul mai mare.

      Momondo si BlueAir au fost contactati pentru lamuriri. Astept raspunsurile

      Print screen gasesti aici –> http://bit.ly/1Pl8Xhw

  7. Gina spune:

    Buna ziua!as vrea sa stiu daca cei de la flyhi.ro sunt de incredere…

  8. Silviu spune:

    Spin-offul Tripsta in Romania aveau comisione exagerate de 60 euro. De ceva timp au ridicat comisioanele dar totusi pretul biletului de avion este mai mare decit pe domeniul (.com)

  9. oana spune:

    De la Tripsta am cumparat si eu, este diferenta de pret intre momondo si la redirectionare plus plata cu cardul cu comision grosolan. Cine cumpara bilete ar fi bine sa faca print screen deoarece in acte arata bine totul:))

  10. Nicolets spune:

    Vreau sa inchiriez o masina. Pot sa am incredere in firme precum: Italy car rent, Europcar sau Locauto? Cine imi garanteaza ca acolo primesc masina fara alte taxe ciudate?

  11. sorin spune:

    Am facut o rezervare de bilete de avion Birmingham- Praga folosind Momondo (de fapt, chiar direct de aici din site) si am fost directionat pentru booking la Travelgenio care mi-au perceput comision la plata cu cardul (in total 28 GBP)!!! Deci?…. cu sau fara comisioane?

    • Brad Florescu spune:

      @Sorin: din descrierea operatiunii tind sa cred ca ai fost redirectionat automat pe momondo.co.uk sau momondi.com si restul tranzactiei l-ai facut de acolo. Daca ai capture screens uita-te pe ele si, daca lucrul acesta s-a intamplat de pe dotro trimite-le la Momondo. Articolul de fata se refera la momondo.ro.

    • Bună, Sorin,

      Trimite-ne un mail cu datele zborului și când ai făcut rezervarea pe adresa mig[at]momondo.com pentru a putea investiga ce s-a întâmplat. Include și un număr de telefon, te rog.

      Mulțumesc,
      Mircea

  12. Flory spune:

    Dacă am greșit data biletului fiind doar dus cât mă costă să o schimb?menționez k este un zbor cu compania vueling,în loc să aleg data de 2 septembrie am ales data de 7 septembrie..

  13. Mîrtoi Ioana Lidia spune:

    Buna ziua!Azi am cumparat 2-ua bilete dupa site-ul dnv,dupa care am constat ca am uitat parola e-mailului trimis.Va rog frumos sa-mi trimite-ti datele pe acest cont! S-au ce trebuie sa fac, pentru a intra in posesia biletelor.Multumesc

    • Brad Florescu spune:

      @Ioana: sunt sigur că nu ai cumpărat biletul nici de pe acest site și nici de pe Momondo. În mod normal, agenția online de la care ai cumpărat trebuia să-ți fi trimis biletul pe e-mail. Dacă nu-l găsești în inbox caută-l în folderul SPAM. În ziua de azi nu mai este nevoie de bilete fizice, cele electronice sunt suficiente pentru check-in. Zboruri plăcute.

  14. Mîrtoi Ioana Lidia spune:

    Brad Florescu dupa site-ul Momondo am cumparat biletele ,dupa care ma redirectionat spre compania Wizz air..problema este ca am uitat parola e-mailul dat.As vrea sa stiu daca ma puteti ajuta sa aflu codurile biletelor?Multumesc frumos!

    • Brad Florescu spune:

      @Ioana Lidia: hai să te lămuresc. Pe Momondo ai GĂSIT biletele, întrucât Momondo nu vinde bilete ci facilitează căutarea lor. După ce le-ai găsit ai dat click și ai ajuns pe site-ul vânzătorului (Wizzair sau cine o fi fost), unde le-ai cumpărat. Singurii care-ți pot da parola/codurile sunt cei de la site-ul respectiv. Nu eu, nici Momondo.

  15. Marian Ureche spune:

    Buna seara …am cumparat un bilet de pe Momondo……si nu am primit nici o confirmare ……zborul este vineri 28-07-2017…..ce pot face in cazul asta??????Am sunat la Blueair si mi-au zis sa sun compania de la care am cumparat biletul …….in cazul acesta…….Momondo…..am sunat la Momondo ….nu raspunde nimeni…….Ce pot face in cazul acesta????????Datele de contact .pt bilet
    email: marioooureche@gmail.com …..multumesc anticipat

  16. […] Cred că dacă mai scotoceam mai dibuiam și alte destinații. Fă-o tu dacă ai timp și chef. Noi am găsit și verificat tarifele pe Momondo, pe diferite date din martie până în mai, dar dai de ele din ianuarie până în iunie. Vezi în galerie simulările. În cazul în care găsești alte destinații sau combinații lasă un comentariu, să vadă și ceilalți. La întrebarea “Kiss&Fly e de încredere?” am răspuns deja aici. […]

  17. […] comisioanele agențiilor online, dar mai ales faptul că, în cele din urmă au negociat cu acesteaeliminarea totală a comisioanelor. Recent, Momondo a introdus în căutare și o destinație foarte populară printre călători: […]

Lasă un comentariu