Tedoo cu Brad Florescu

Bulgaria. Şase locuri de taină pe coasta Mării Negre.

Nu mai există niciun loc liniștit pe țărmul Mării Negre? Ca să aflu răspunsul, m-am suit în mașina și am luat-o spre sud. Azi vă povestesc ce-am găsit în decurs de 4 ore.

Bulgaria Coast Tyulenovo Black Sea contrails

Totul a început în Vama Veche unde m-am dus o fugă să mă văd cu niște prieteni. Am mers din local în local căutând un locșor unde să putem sta de vorbă liniștiți. Imposibil. La 11 dimineața, fiecare terasă urla din toate boxele, încercând să își impună punctul de vedere. Am băut un suc la Expirat (unde decibelii erau mai nemâncați), m-am enervat și mi-am pus întrebarea: “Nu mai există niciun loc liniștit pe țărmul Mării Negre?” Ca să aflu răspunsul, m-am suit în mașina și am luat-o spre sud. Azi vă povestesc ce-am găsit în decurs de 4 ore.

Plaja de lângă Durankulak

Am trecut frontiera și, aproape de Durankulak, am făcut stânga pe un drum foarte secundar. Am ajuns la o plajă imensă, absolut pustie, la marginea căreia răsărea un mic restaurant numit Chaika. E posibil să fi oferit și cazare, dar nimeni din personal nu vorbea engleză, deci n-am putut să mă lămuresc. Nisipul plajei este fin, presărat cu cochilii de scoici. Apa e curată. La ora prânzului, când am ajuns acolo, erau pe plajă 5 persoane și o sticlă goală de bere.

Coordonate GPS: 43G 41′ 48″ Nord, 28G 34′ 0″ Est.

Durankulak și Peștele de Aur

Prima localitate pe care o întâlnești după frontieră este satul Durankulak, poreclit de prietenii mei “Draku-n Lac”. Aici chiar există un lac și încă unul foarte frumos în mijlocul căruia, pe o insulița, șade ditai vila unde obișnuia să vină Todor Jivkov să se relaxeze după munca de partid și de stat. Vila a intrat într-un circuit foarte privat și nu poate fi accesată. În schimb, pe malul lacului, există o pensiune-restaurant foarte drăgălașă, pe numele ei “Peștele de aur” (în original, “Zlatnata Ribka”).

Intrați în sat, mergeți până în “centru” și veți vedea un semn spre stânga pe care e desenat un pește. Mergeți pe un drum desfundat preț de un kilometru și ați ajuns. Se mănâncă foarte bine, camerele sunt curate și prețurile – de bun simț. Între 28 și 40 de euro pe noapte dubla, funcție de sezon și de tipul camerei. Rezervați pe mail la dona_drk at abv dot bg sau la numarul 0898 777 072.

Coordonate GPS: 43G 40′ 41″ Nord, 28G 32′ 34″ Est.

La ieșirea din Durankulak veți da peste Durankulak Birding Lodge, construit tot pe malul lacului, care oferă eco-tururi în zonă (după păsăret, floră sau delfini). Cazarea costă între 25 de euro pe noapte (single) și 55 de euro pe noapte (triple), în regim Bed & Breakfast. Camerele au baie en-suite și aer condiționat. Rezervați printr-un mail la info at branta-tours dot com sau printr-un telefon la numărul +359 888 476601. Cereți cu Pavel Simeonov.

Resortul Yanitza

Următoarea oprire am făcut-o la Krapetz, un sătuc prăfuit legat de restul lumii printr-un drum secundar, prăfuit și el. La Krapetz n-o să găsiți plajă, pentru că țărmul e înalt. În schimb veți găsi un locșor foarte liniștit și odihnitor: resortul Yanitza. De fapt, sunt două resorturi, Yanitza 1 și Yanitza 2 (3 stele). Vi-l recomand pe al doilea, construit recent cu niște fonduri europene și mult bun gust. Resortul e pus chiar pe malul mării, la înălțime, are o piscină cât toate zilele și o terasă-restaurant romantic amplasată. Prețurile de cazare variază între 28 de euro pentru o dublă și 55 pentru un apartament (în high season).

Coordonate GPS: 43G 37′ 16″ Nord, 28G 34′ 21″ Est.

Sablenskaya Tuzla

Ne întoarcem la drumul principal și o ținem înainte spre Balchik. Următoarea localitate este Ezerets. Nu oprim, că n-avem ce vedea. Apoi ajungem în Shabla. Nu oprim nici aici decât pentru a ne lămuri, după semne, care e drumul spre Sablenskaya Tuzla. Mergem prin câmp și păduri încă 3-4 kilometri și ajungem la un lac pustiu și o plajă pustie aflate unul lângă celălalt. Lacul are rang de rezervație naturală și e frecventat de naturaliști și de obsedații de păsăret. Când am ajuns eu, un grup de 4 nemți echipați cu aparatură foto de jdemii de euro, vânau păsăretul din jurul lacului.

Am lăsat mașina în parcare și, după 10 pași, m-am trezit pe o altă plajă pustie, asemănătoare celei de la Stopul 1. Tot nisip fin, tot o mână de oameni pe plajă (printre care un kite-surfer-wanna-be și instructorul lui). De-a lungul plajei am văzut câteva cabane răpănoase; nu-mi dau seama dacă erau închiriabile sau aparțineau pescarilor din zonă. În fine, un loc sauvage, ca să zic așa, ideal pentru alergat un câine sau un cal. Şi aici există un restaurant, dacă vreți să mâncați între două ședințe de bronzat.

Coordonate GPS: 43G 33′ 55″ Nord, 28G 35′ 21″ Est.

Tyulenovo

Iubitorii de plaje și nisip pot să rămână în Shabla și să nu citească mai departe. Nisipul s-a terminat. În locul lui, anticipând Capul Kaliakra, avem un țărm înalt și pietros, bătut de valuri și de soare. De la Shabla, ținem drumul secundar până ajungem în sătucul Tyulenovo. La prima vedere, nimic interesant. Dar, coborând din mașini și luând-o la picior, o să descoperiți lucruri minunate. Unul dintre acestea sunt grotele imense săpate de mare în roca țărmului, cu o încăpățânare de-a dreptul bulgărească. Unele grote sunt inundate, dar în altele se poate încinge un foc de tabară și chiar se poate dormi noaptea, în regim all inclusive cu sac de dormit, lanternă și o sticlă de apă. În timpul verii, pe stâncile scăpate de pământ în mare se adună sute, poate mii de cormorani, pe care puteți să-i admirați cu ochii voștri pescuind sau odihnindu-se la soare. Şi ei, și voi.

Există și cazare în Tyulenovo. Vă recomand Dolphin Hotel (2 stele), cu vedere la mare. Camerele sunt mari, în buna tradiție bulgară, au baie și aer condiționat, sunt curate. Lenjeria de pat, azurie, are imprimeuri cu delfini. Până unde a ajuns și brandingul asta… Pentru o noapte într-o cameră dublă am plătit 25 de euro. Hotelul are și o mică terasă-restaurant unde se mănâncă bine și ieftin.

Coordonate GPS: 43G 29′ 40″ Nord, 28G 35′ 02″ Est.

Lighthouse Golf and Spa Resort

Mergând înainte spre Balchick (de data asta pe drumul principal), vom găsi un loc diametral opus lui Tyulenovo. În loc de sălbăticie, natură dezlănțuită și cormorani pescari, la Lighthouse Golf and Spa Resort fiecare piatră și fir de iarbă au fost așezate minuțios la locul lor. Veți găsi aici un resort de golf URIAŞ, proiectat de celebrul golfer Ian Woosnam: 18 găuri, par 71 (pentru cunoscători). Nu trebuie să știți să jucați, există instructori. Resortul găzduiește în jur de 15 competiții pe an, unele dintre ele foarte serioase.

Ok, pentru non-golferi, resortul oferă cazare în apartamente de lux super-echipate. Există și o piscină. Restaurantul servește tot felul de bunătăți și vinuri din import. Cam scump, totuși, pentru standardele bulgărești. Un apartament costă 75 Euro pe noapte cu mic dejun inclus. Resortul oferă și spa, masaj, aromaterapie și alte chestii delicioase. Singura problemă a acestei locații minunate e că o parte din clădirile resortului nu sunt terminate. Dar aveți hectare întregi de gazon verde în care să vă clătiți ochii.

Coordonate GPS: nu e nevoie. Mergând spre Balchick, veți vedea un panou mare care anunță Lighthouse Golf and Spa Resort. Faceți stânga și-ați ajuns.

Am intrat și în Kavarna, că prea o lăudau toate billboardurile. Nu se merită. Plaja e departe de hoteluri, e relativ mică, prăfuită și aglomerată. Deci nu se consideră loc de taină.

Multumesc lui Adi “Vamos” și lui Radu G pentru ajutor, inspirație și informație. Precizez că pentru toată alergătura necesară scrierii acestui articol, NU doresc să mi se ridice statuie. Vacanță frumoasă!

Vezi galerie imaginiIntră în galeria de imagini a articolului

Comentarii - 9 Comentarii

1. Nix says:

Multumesc mult pentru sugestii!
    Am fost weekendul asta la bulgari.. cazati in kavarna (villa allegra) si de acolo cu sugestiile tale printate am luat-o la explorat. Mi-au placut plajele de la punctul 1 si 4.. desi din pacate erau destul de murdare.. cioburi, pet-uri aruncate.. nu ne-am aventurat spre capatul extrem sa incercam daca e mai curat.. oricum bine de stiut ca sunt acolo.
    Cred ca in golfuletul pe care il vezi de la terasa Dolphin din Tyulenovo, se poate face snorkeling destul de bine.. ca apa parea curata.. aproape cu cea din Grecia.
    La celelalte nu am ajuns, erau “prioritare” plajele.

Toate bune!
    Nicole

2. Sorin says:

Kavarna ‘se’ (sic!) merita grav. 😉

Daca n-ai tu timp si chef de explorari, nu baga din top.

Merita amintita chiar si numai pentru incapatanarea cu care, de 7 ani incoace, se organizeaza acolo festivalul rock din timpul verii. E loc de taina si pomenire pentru orice rocker care se respecta.

Ca sa nu mai zic ca de la Shabla ti-ai pierdut busola. Ai sarit peste Kamen Bryag, Rusalka, capul Kaliakra, ferma de scoici de la Dalboka si probabil multe alte locuri de ‘taina’ pe care turisti mai atenti si mai rabdatori au avut ocazia sa le descopere.

• Tedoo says:

@Sorin: Da, Kavarna poate fi interesanta pentru rockeri. Ca dealtfel orice loc din lume unde intalnesti oameni ca tine si asculti muzica pe gustul tau. Despre ferma de scoici de la Dalboka am scris in martie 2008, cand multi dintre exploratorii temerari ai zilelor noastre nu treceau de cherhanaua din 2 Mai. La fel si despre capul Kaliakra. E mica lumea. Multumesc pentru comentariu.

• Vio says:

Tedoo, curios, mie zona Kavarnei si a satucului de langa, pe nume Topola, mi s-au parut cele mai dragute, in prima parte din cele mentionate de tine e o mizerie de nedescris, iar spre Balchik e un gunoi. Sa nu mai vorbim despre Lighthouse and Spa, un hotel cu un personal extrem de nepregatit si cu stele fara nici o noima. Se mananca bine in zona la Kaliakria Resort, iar in Kavarna la restaurantul Bulgarka.

3. Yep! Tyulenovo chiar e fain. Oază de linişte, cliff jump, scuba, bronzat pe stânci. De la o vreme s-a cam aflat de această destinaţie, dar sper să nu vină prea mulţi turişti.

Un clip cu aventurile de acolo: https://www.youtube.com/watch?v=_L4UjZ_9sGM

4. […] Vezi mai multe detalii despre locurile interesante din Bulgaria pe Tedoo.ro […]

5. […] comandat patru beri în limba lui Stoichkov, amintindu-ne cu drag de verile petrecute împreună la Balchik. Judecând după trăsături și bolboroseli, ceilalți meseni proveneau din regiunea Balcanilor. […]

6. […] s-ajungeţi acolo (că ştiu c-o să mă-ntrebaţi), fac şi eu cum făcea Brăduţ pe vremuri cu locurile de taină. Vă dau coordonatele: 49.42591109N cu 0.60526367E. De-aici încolo e […]