Tedoo cu Brad Florescu

Ghidul căutătorului de oferte (III). Cum să profiți tu de promoții și nu invers.

Câteva mici trucuri pentru a te asigura că vei profita la maximum de ofertele companiilor aeriene. Și nu invers.

Ultimele promoții despre care am scris aici  – TAROM, Air France, KLM sau TAP – au generat o serie de comentarii pe site sau pe Facebook, comentarii pe care le-aș putea împărți în două mari categorii:

Fericiții: “Am luat, mulțumesc!”, “Se confirmă și pe alte date!”, “Oferta e validă!”.

Dezamăgiții: “Reclamă mincinoasă!”, “Pentru un grup mai mare nu se aplică promoția.”, “Au fost doar 2-3 locuri și s-au dat.”

Useri multumiti, nemultumiti

Useri care au cumparat

Eu vreau să te știu întotdeauna mulțumit și mai vreau să nu te superi pe Tedoo atunci când socoteala de pe site-ul de booking nu se potrivește cu ceea ce anunțăm noi. Azi am să explic câteva lucruri despre ofertele companiilor aeriene: cum trebuie abordate, la ce trebuie să fim atenți, ce se poate și ce nu se poate.

 1. Numărul de locuri este limitat.

Operatorii aerieni nu lansează oferte din vreun puseu de filantropie, ci pentru profit. Chiar dacă ar vinde toate locurile la tarif promoțional, compania ar acoperi doar o fracțiune din costul zborului propriu-zis.

Promoțiile se aplică doar unui număr limitat de locuri, lucru care le permite celor de la marketing să anunțe un tarif cu vino-ncoa, iar celor de la operațiuni să facă totuși profit pe cursa respectivă.

De exemplu, la oferta TAROM de săptămâna trecută au fost cinci locuri cu tarif promoțional pe fiecare cursă. Le-a luat cine s-a mișcat repede. Ceilalți, care au început căutările după câteva zile, au avut surpriza să nu mai găsească bilete la 99 de EUR, ci la o sută sau două.

Unul dintre cititori voia să cumpere un număr mai mare de bilete (10, dacă nu mă înșel) pentru el și prietenii lui. A găsit un tarif mai mare decât cel anunțat. Este clar de ce: nu existau 10 locuri la preț promoțional pe cursa respectivă. Cititorul putea cumpăra cel mult 5 la preț redus și alte 5 la tarif normal.

Companiile lansează acest tip de promoții pentru a atrage clienții pe site sau, după caz, către agenții de ticketing. Strategia le oferă expunere, trafic și avantaje comerciale directe. Unii cumpără bilete la tarif normal, chiar dacă au ratat locurile din promoție.

2. Softul nu așteaptă.

Să presupunem că ai aflat de o promoție și că intri pe site-ul companiei aeriene ca să te uiți după bilete. Același lucru îl mai fac însă și alți utilizatori. Poate zeci, poate sute sau mii simultan. Acesta este motivul pentru care site-urile se întâmplă să “crape”, semn că impactul ofertei ei depășește resursele IT ale companiei.

Chiar dacă site-ul rezistă nu ești scutit de alte surprize neplăcute, așa cum mi-a semnalat un cititor săptămâna trecută: a intrat, căutat, găsit și apoi a fost eliminat din sesiune.

Este foarte posibil ca unul, doi sau mai mulți utilizatori să caute același zbor pe aceleași date ca și tine. Serverul din spatele site-ului le transmite tuturor tarifele doar că, în momentul în care unul dintre useri face cumpărătura propriu-zisă, locurile respective dispar din sistem.

Dacă s-ar întâmpla altfel ar apărea situații de over-booking (aceleași locuri vândute de două sau mai multe ori).  Așadar, atunci când îți freci palmele de bucurie că ai găsit un București-New York la 500 de euro, gândește-te că cineva dă click pe “Pay” și-ți suflă locurile. Primul venit, primul servit.

Un alt lucru de care trebuie să ții cont este durata sesiunii de booking. Site-urile resetează sesiunea după câteva minute (zece sau mai puține) și va trebui să iei căutarea de la capăt. Nu te gândi că, după ce-ai găsit tariful-minune, poți să te duci la masă și îl vei găsi tot acolo, așteptându-te cuminte. Ia-l acum sau uită-l.

3. Termeni și condiții. Pune-ți ochelarii.

Multe oferte, mai ales cele care se întind pe un ecart de timp generos (octombrie-martie, ca în cazul promoției Air France), au o perioadă de blackout. Conceptul desemnează acel segment din intervalul promoției în care oferta nu se aplică. Blackout-ul se suprapune, de obicei, peste Sărbători, fie ele de-ale noastre (Crăciun, Revelion), fie de-ale altora (Ramadan, Songkran, Anul Nou Chinezesc), când cererea de zboruri este mare, iar companiile aeriene fac banii cei mai frumoși. Dacă nu ești atent la blackout riști să cauți cu ardoare tariful mic fix în perioada cea mai hot a anului. Nu-l vei găsi.

Fiecare ofertă are termenii și condițiile sale. Unele clasice, la care te-ai aștepta (valabil doar pentru zboruri la Economy, valabil doar în perioada x-y, valabil doar pentru achiziție online etc), altele specifice respectivei promoții.

Pune-ți ochelarii și citește cu atenție small print-ul chiar dacă pare o înșiruire de chichițe neimportante, pentru că acolo se ascund de obicei aspectele mai puțin simpatice ale unei promoții. În momentul în care le cunoști știi unde să cauți și nu vei mai fii dezamăgit că n-ai găsit.

4. Costurile ascunse.

Într-o industrie ultra-competitivă ca cea a transportului aerian fiecare cent poate face diferența dintre succes și faliment. Iar companiile aeriene sunt spectaculos de ingenioase când vine vorba de împușcat un franc în plus. Uneori ingenioase până dincolo de limitele eticii.

Așa se face că, sub umbrela unor promoții șocant de bune transportatorii își scot pârleala ascunzând diverse costuri prin te miri ce unghere ale procesului de rezervare. Iată două dintre ele.

Suprataxele de serviciu. Chiar în condițiile în care legislația obligă companiile aeriene să afișeze prețul cu tot cu taxe, peste tariful de bază și peste taxele de aeroport mai apar uneori niște sume intitulate în fel și chip, care constituie de fapt un alt cost pe care trebuie să-l plătești pentru a cumpăra biletul. Și care nu intră sub incidența legii. Or, când ieși pe piață cu un tarif promoțional de 100 de RON și-i ceri omului încă 91 de RON ca să-și cumpere biletul cu un card VISA e clar că avem de-a face cu un marketing manipulatoriu.

Bagajul, check-in-ul și alte servicii. O inovație a companiilor low-cost o reprezintă plata separată a tuturor serviciilor conexe zborului propriu-zis: transportul bagajului (de mână ori de cală), check-in-ul fizic, mâncarea sau un apel la call-center. Adunând tot acest “mărunțiș” poți ajunge să plătești la final de două sau de trei ori mai mult decât prețul anunțat ca promoțional. Pentru companii, diferența se numește ancilary revenue (venit colateral) și poate fi o sursă de venit cel puțin la fel de importantă ca zborul propriu-zis. Legea nu le obligă să includă aceste costuri în tariful anunțat prin campaniile publicitare.

Dincolo de cuantumul costurilor ascunse, cea mai urâtă practică mi se pare aceea de a afișa suma totală de plată abia la finalul procesului, după ce clientul a fost obligat să-și introducă datele personale (inclusiv telefonul și adresa de e-mail). Unii se opresc aici, dezamăgiți, alții cumpără din inerție, încurajând proliferarea acestui tip de “strategii de vânzări”.

În fine, când ai de-a face cu astfel de companii e bine să-ți dozezi entuziasmul de prim moment. Am să detaliez subiectul într-un articol separat.

5. Nu trage în mesager.

După cum ai observat, noi încercăm să anuțăm promoțiile imediat ce se activează, iar în unele cazuri chiar dinainte. Articolele de pe Tedoo includ și simulări tarifare, susținute de capturi de ecran. Atragem atenția asupra elementelor bizare sau manipulatoare din oferte și specificăm clar termenii și condițiile fiecărei campanii promoționale.

În ciuda acestor precauții se mai întâmplă ca unii cititori să ne reproșeze că tarifele anunțate nu sunt disponibile.

Din nefericire nu noi concepem promoțiile. Noi doar le anunțăm, asigurându-ne pe cât posibil că ceea ce spunem are acoperire în realitate. Sper să realizezi că nu putem verifica toate tarifele pe toate datele posibile.  Și mai sper să înțelegi că, dacă descoperi o promoție postată de noi acum 10 zile, e posibil ca locurile să se fi dat între timp. Nu-i problemă, vine alta.

 6. Află primul, acționează primul.

Așa cum am arătat pe parcursul articolului viteza este elementul cheie. Cine se mișcă repede acela plătește mai puțin. Dar cum poți să te asiguri că vei fi suficient de prompt pentru a apuca promoția de un picior? Sunt câteva căi.

Alerta tarife Momondo

– Abonează-te la alertele site-urilor despre care știi că anunță primele ofertele companiilor aeriene. Nu bat niciun apropo.
– Abonează-te la buletinele companiilor aeriene. Asta dacă nu te deranjează să-ți umpli inboxul cu sute de mesaje care de multe ori nu te vor interesa.
–  Urmărește site-urile de travel și companiile aeriene pe canalele social media, unde informația este de multe ori publicată în premieră. Noi, de pildă, anunțăm noutățile mai întâi pe Facebook și Twitter și abia după câtva timp le consolidăm într-un articol pe site. Multe dintre oferte apar doar în social media (cum ar fi Etihadul de ieri către Bangkok, găsit de Dragoș).
–  Folosește instrumentele disponibile online pentru a urmări ofertele noi către destinații alese de tine. Unul dintre aceste instrumente este Alerta de Tarife de pe Momondo, care-ți trimite pe pe mail notificări pentru una sau mai multe rute selectate.

Seria “Ghidul căutătorului de oferte” este susținută de Momondo, motorul internațional de căutare care scanează și compară ofertele a peste 700 de site-uri de călătorie. Echipa Tedoo folosește și recomandă Momondo pentru găsirea celor mai convenabile bilete de avion.

Comentarii - 7 Comentarii

  1. Robert Gruia says:

    Salutare,

    Felicitari pentru articol, ca de obicei foarte bine scris, obiectiv si de foarte mare ajutor.
    Imediat cum “agat” un Thailanda, bat tara-n lung si lat sa dau o Singha !

    O zi frumoasa,
    Robert Gruia

  2. Cristache says:

    Keep up the good work Tedoo,Dragos!

    Respect!

  3. Shark says:

    Despre aticol nu o sa spun nimic, pentru ca este clar si la obiect: cine nu intelege acum de aici, nu o sa inteleaga niciodata.
    O singura intrebare: am vazut intr-una dintre print screen-uri de mai sus ca cineva a vrut bilete catre Beirut. Nu erau ceva probleme pe acolo? Ceva probleme insemnand atentate si proteste violente…
    Am si eu cateva cunostinte care ar vrea sa plece intr-o vacanta in beirut, asa ca any info would be highly appreciated.

  4. Oana says:

    Sa va dea D-zeu sanatate tie si intregii echipe pentru daruirea si efortul de care dati dovada in beneficiciul semenilor vostrii, astazi cand traim intr-o lume in care nimeni nu misca un deget daca nu ies ceva bani. Felicitari si multumim din suflet..

Lasă un comentariu