Tedoo cu Brad Florescu

Ghidul căutătorului de oferte, partea I: Meta-search și OTA-uri.

De ce diferă tarifele de la un site de căutare la altul? De ce prețul plătit e mai mare decât cel găsit? Unde e cel mai bine să cauți bilete de avion? Și alte întrebări care meritau un răspuns.

Momondo Romania

Unul dintre cele mai accesate, comentate și șeruite articole de pe Tedoo este Ghidul Complet de Flight Hacking publicat acum un an (cele două mii de like-uri adunate s-au pierdut într-un groaznic accident de WordPress). Așa cum scriam atunci, am condensat în articolul cu pricina tot ce știam la acel moment despre căutarea online a biletelor de avion.

Au mai rămas, totuși, câteva lucruri asupra cărora nu am insistat suficient – din rațiuni de spațiu – și pe care e bine să le știm. Ne vor ajuta în demersul nostru cei de la Momondo, motorul de meta-search cu cea mai vastă bază de căutare și partener oficial Tedoo.ro începând cu luna septembrie.

Prin ce diferă un OTA de un motor de meta-search?

Ambele sunt online și ambele par să facă același lucru: să-ți caute și să-ți afișeze diferite opțiuni de zbor (sau cazare). Dar între un OTA și un MSE (meta-search engine) există diferențe esențiale pe care se cuvine să le înțelegi.

OTA – acronim pentru “Online Travel Agency” – funcționează după exact aceleași reguli ca o agenție de turism clasică. Singura diferență e că un OTA vinde exclusive online (de unde și numele).

Aceste agenții au deal-uri cu transportatorii aerieni, fie ei legacy  sau low-cost, deal-uri pe care le revând apoi către piață. Bineințeles, fiecare agenție este liberă să-și diversifice sfera de servicii, să creeze pachete, oferte speciale, să aplice comisioane sau costuri suplimentare față de cele obținute de la companiile aeriene, funcție de strategia și regulile proprii. C-așa-i în business.

De aici pot rezulta diferențe între tarifele companiilor aeriene și cele ale agențiilor online (OTA). E posibil să găsești un tarif mai bun la un OTA decât pe site-ul transportatorului propriu-zis, tocmai pentru că agenția și-a negociat un deal foarte bun.

De cealaltă parte, un meta-search engine (MSE) este un site web, un motor de căutare care scanează site-urile companiilor aeriene și ale agențiilor online, preia informația brută de la acestea (rute, timp, tarife, etc) și o prezintă utilizatorilor într-un format ușor de accesat.

Un MSE funcționează în mare măsură ca un motor de căutare obișnuit – Google sau Bing – iar rostul lui pe lume e să găsească și să afișeze ofertele de călătorie, fie că este vorba despre zboruri, hoteluri, sau închirieri de mașini. MSE-ul nu vinde nimic, ci doar caută printre ofertele vânzătorilor și le listează funcție de diverse criterii. Banii vin din comisionul primit de la vânzător.

După ce utilizatorul găsește oferta care îi convine, este direcționat către site-ul companiei aeriene sau al agenției online pentru cumpărarea propriu-zisă a biletului.

De ce apar diferențe de preț între tariful afișat de MSE și cel final?

Sunt convins că ți s-a întâmplat și ție să găsești un tarif de 600 de EUR pe un MSE, să dai click pentru a fi direcționat către site-ul vânzător și să ai surpriza neplăcută a unui preț cu 20-50-100 EUR mai mare. De ce se întâmplă asta? Hai să vedem cum funcționează în profunzime un MSE și vom înțelege. Luăm cazul Momondo, că ne este cel mai la îndemână.

De la OTA-uri, motorul primește un flux continuu de date, ceea ce înseamnă că prețurile afișate pe Momondo sunt live și nu vor exista discrepanțe între tariful afișat aici și cel de pe site-ul OTA-ului.

În cazul companiilor aeriene preluarea datelor este ceva mai complicată. Momondo scanează site-urile acestora (prin web scrapping), iar prețurile sunt stocate în cache până la maxim 24 de ore. Alte MSE-uri țin tarifele în cache și o săptămână. De aici pot apărea discrepanțele despre care vorbeam, pentru că, de la preluarea informațiilor și până la momentul la care cauți tu pe MSE e posibil ca locurile la tariful respectiv să se fi vândut.

Un alt motiv care poate sta la baza diferențelor este spam-ul făcut de OTA-urile neortodoxe, care trimit MSE-ului tarife-bombă doar pentru a apărea primele în lista de rezultate. Tarife pe care, evident, nu le regăsești pe site-urile lor. Din fericire este o practică pe cale de dispariție, pe care o întâlnesc din ce în ce mai rar atunci când caut bilete de avion.

Nu în ultimul rând este vorba despre comisioanele OTA-urilor, comisioane care nu apar întotdeauna în prețul trimis către MSE. Am vorbit despre asta mai sus.

În galeria de imagini a articolului poți vedea exact cum stă treaba.

De ce nu toate motoarele de meta-search dau aceleași rezultate (tarife)?

E ciudat, nu? Cauți pe 5 MSE-uri diferite și fiecare îți dă alt rezultat în capul listei. Asta se întâmplă din cauza tehnologiei folosite de fiecare OTA și, în unele cazuri, din cauza ratelor diferite de conversie valutară. Timpul de cacheing diferit de la un MSE la altul e un alt motiv pentru care apar aceste discrepanțe.

Care sunt diferențele dintre un MSE și altul?

Motoarele de meta-search se diferențiază prin tehnologie, prin interfață, prin opțiunile extra pe care le oferă utilizatorilor. Dar cea mai importantă diferență o constituie baza de search, adică numărul de site-uri la care un motor are acces și pe care poate face interogări pentru tine.

Motivul pentru care folosesc Momondo când mă apuc de căutat avioane, hoteluri sau mașini de închiriat este chiar acesta: danezii au cea mai vastă bază de search dintre toate MSE-urile. Motorul scanează în jur de 750 de site-uri doar pentru bilete de avion și are 420 de mii de hoteluri și hosteluri în bază, extrase din serverele tuturor furnizorilor importanți de cazare (inclusiv Agoda, Expedia, Booking.com, HostelBookers, Venere, Travelocity). Caut cu ei ca să fiu sigur că nu ratez nimic.

Într-un articol viitor am să explic cum evoluează în timp tarifele de zbor și când e cel mai bine să cumperi.

Varianta românească a Momondo poate fi accesată aici.

Comentarii - 9 Comentarii

  1. Ioana spune:

    Foarte interesant postul, Brad. Din nefericire, spam-ul de care vorbesti al OTA-urilor nu e chiar pe cale de disparitie. Un exemplu foarte bun in acest sens e cel al celor de la avion.ro care listeaza pe momondo tarife care nu sunt adevarate- diferenta nu e intr-adevar mare- doar in jur de 20 de euro (de pers) in cazul meu pentru o cursa Bucuresti-Bangkok. Cu toate acestea este o practica extrem de inselatoare pentru ca te determina sa cumperi de la ei fara sa fii informat despre adevaratul pret pe care il vei plati, cand de fapt ai fi putut sa te orientezi direct catre site-ul companiei aeriene. Ei au mult business de castigat de pe urma inselarii clientilor cu aceste sume aparent mici.

  2. Dan Mocan spune:

    Sper ca viitorul acela e maine ca poimiine sun ofertele KLM.

  3. gabimacovei spune:

    1. Eu am in bookmarks articolul cu flighthacking:)
    2. Am dat de momondo acum o luna cand imi cautam bilete pt amsterdam si mi-a dat cele mai ok preturi, comparativ cu amadeus si skyscanner. Ma rog, ma grabeam, nu aveam timp de search, voiam ceva cheap si urma sa iau prima varianta. Ce m-a amuzat a fost faptul ca mi-a dat bilete mai ieftine la tripsta decat pe klm.com cu zbor de klm dar aici e vb de dealul tripsta cu klm (volum and all).
    Long story short: Mie imi place momondo si o sa il mai folosesc. E o introducere frumoasa pentru tristeturile care vand efectiv biletul (de exemplu, tripsta nu spune nicaieri faptul ca la klm nu mai e inclus bagaj de cala si iti afiseaza abia la final, pe biletul emis ca ai 0 bagaje).

  4. Simona spune:

    Salut! Exista cumva vreun OTA sau MSE in care sa introduci perioada, aeroportul de start, fara destinatie si sa iti ofere destinatii listate in functie de pret? Destinatia e mai putin importanta in ecuatie, dar sunt “constransa” de pret si perioada de timp. Am vazut ca exista o astfel de optiune pt agentii de turism online. Multumesc!

  5. Vlad spune:

    Salut,
    Felicitari pentru articol.

    Folsind momondo, am desoperit diferente majore intre tarifele diversilor OTA (airtickets, avion, tripsta etc.) si site-urile companiilor de zbor.
    Cu de ex. TAROM: 150 Eur airtickets.com fata de 240 Eur (acelasi coordonate de cautare).
    La astfel de diferente iti poti pune intrebarea: care e faza? cat de reliable sunt astfel de oferte / aceste OTA-uri. ( Am citit si ce a zis gabimacovei mai sus.)
    Am gasit si un articol pe tripadvisor in care cativa se plangeau de astfel de OTA-uri si consensul era dea alege sa cumperi biletul direct de la airline:
    http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g1-i10702-k6790909-Opinions_on_booking_on_airtickets_com_travelgenio_com-Air_Travel.html

    Alte sfaturi din experienta sau linkuri utile?

  6. [...] cu specialiștii de la Momondo – motorul de meta-search pentru zboruri, hoteluri și rent-a-car cu cea mai mare bază de căutare – încerc astăzi să [...]

  7. [...] Se aplică doar pentru rezervări online pe site-ul Air France. Nu la agenții offline, nu la OTA-uri. – Se aplică doar pentru zboruri al căror preț fără taxe este de cel puțin 50 EUR pe [...]

Lasă un comentariu