Tedoo cu Brad Florescu

Exclusiv: AirAsia X evaluează o extindere spre Estul Europei. Bucureştiul este pe listă.

Un oficial AirAsia declară în exclusivitate pentru Tedoo.ro: “Evaluăm extinderea spre Europa de Est. Bucureştiul şi Budapesta sunt pe lista noastră”.

red-arrows-in-formation-with-air-asia-airbus.jpg.500x400

Pe 14 februarie 2011, AirAsia X deschidea ruta Kuala Lumpur – Paris. Printre sutele de pasageri, la bordul zborului inaugural se aflau cititoarea noastră Claudia Milea şi Tony Fernandes, CEO-ul AirAsia.

În timpul unei conversaţi amicale, aflând că interlocutoarea sa este româncă, Tony Fernandes i-a spus Claudiei:

“Plănuim să ne extindem spre Europa de Est. Ne gândim la Praga, Bucureşti şi Budapesta”.

Informaţia, pe care am publicat-o aici pe 28 februarie, a stârnit discuţii, sprâncene ridicate, rugăciuni, ironii şi restul tacâmului.

Ca să lămuresc lucrurile, am demarat o conversaţie pe e-mail cu Stacy Wong, ofiţer de presă în cadrul Departamentului de Comunicare şi Media al AirAsia Berhad. Iată ce am aflat.

Flotă insuficientă. AirAsia X mizează pe noile A330-200 şi A350-900.

“Pentru a ne putea extinde pe destinaţii europene, trebuie să cumpărăm mai multe avioane lung-curier. Cele două A340 pe care le deţinem sunt deja folosite la maximum: 4 zboruri pe săptămână la Paris şi 6 spre Londra.”, spune Stacy Wong.

Compania aeriană nu intenţionează să cumpere sau să închirieze tot aparate A340, ci mizează pe modele noi sau îmbunătăţite ca Airbus A330-200 şi A350-900, pentru care AirAsia X a făcut deja comenzi ferme (3 şi respectiv 10 aparate). A350-900 va avea o autonomie de peste 17.000 de kilometri, putând zbura non-stop de la Londra la Auckland. A330-200 are o autonomie de 13.000 de kilometri. De la Kuala Lumpur la Bucureşti sunt 8000 de kilometri în linie dreaptă.

“Ne concentrăm pe avioane care incorporează tehnologiile viitorului: A350 şi variantele îmbunătăţite A330.”

Evaluăm Estul Europei. Bucureştiul şi Budapesta sunt pe listă.

Bun. Am înţeles situaţia. Fără avioane capabile de zboruri transcontinentale, momentan nu se poate pune problema extinderii. Dar în lumea aviaţiei lucrurile nu se gândesc de pe o lună pe alta, ci pe orizontul mai multor ani. Un exemplu este Qatar Airways, care a deschis ruta Doha-Bucureşti abia în 2011, deşi îşi formulase această intenţie cu 5 ani mai devreme. Deci există vreun plan AirAsia de a zbura spre Europa de Est?

“În acest moment, suntem în plin proces de evaluare a posibilelor destinaţii est-europene pentru AirAsia X. Vom face anunţurile formale atunci când totul va fi pus la punct. Atât Bucureştiul cât şi Budapesta sunt pe lista noastră“, declară Stacy Wong pentru Tedoo.ro.

AirAsiaX speră să zboare la Istanbul în 2013.

Până se termină evaluarea – şi sper ca Bucureştiul să obţină un punctaj maxim – revenim la planuri mai aproape de concretizare. În iunie 2011, Tony Fernandes anunţa că AirAsia a primit undă verde pentru a zbura la Istanbul. Cum o astfel de permisiune nu se cere de florile mărului, transportatorul a început deja negocierile pentru sloturi. Care dintre cele două aeroporturi este cel vizat?

“AirAsia X este la acest moment în discuţii cu Aeroportul Internaţional Sabiha Gokcen. Sperăm să începem operaţiunile în 2013″, explică Stacy Wong.

Sabiha Gokcen, a doua poartă aeriană a Istanbulului, este aeroportul de pe care compania low-cost Pegasus Airlines operează cursa de Bucureşti. Dacă lucrurile se întâmplă conform planului, din 2013 vom avea o legătură low-cost între România şi Asia de Sud-Est.

Visul American. Spre SUA, via Kuala Lumpur, Manila sau Tokyo.

AirAsia îşi anunţa încă de acum doi ani intenţia de a ataca SUA pe ambele fronturi: transatlantic de la Londra la New York şi transpacific de la Kuala Lumpur la Oakland, California.

În iunie 2009, AirAsia X opera un zbor non-comercial spre coasta de vest a SUA, prilej cu care oficializa şi parteneriatul cu echipa de fotbal american Oakland Raiders. Sponsorizarea merge mai departe, deşi zborul din iunie 2009 n-a fost urmat de altele.

Aceeaşi strategie de marketing folosită şi pe piaţa britanică? AirAsia X a sponsorizat echipa Manchester United începând cu anul 2005,  urmând să zboare pentru prima oară către Regatul Unit abia patru ani mai târziu, pe 11 martie 2009.

“Nu am renunţat nicio secundă la ideea intrării pe piaţa americană. Momentan, evaluăm mai multe căi de a deschide o cursă către SUA, fie din Kuala Lumpur, Manila sau Tokyo. Evaluăm toate posibilităţile. Încă nu am luat o decizie”. - Stacy Wong.

Notă: AirAsia X este franciza AirAsia care operează cursele long-curier.

Sursa foto: FlightGlobal.com

Comentarii - Un Comentariu

  1. [...] septembrie 2011 un oficial AirAsia confirma, în exclusivitate pentru Tedoo.ro, că transportatorul malaezian evaluează o extindere spre estul Europei și că Bucureștiul și [...]

Lasă un comentariu