Tedoo cu Brad Florescu

Pasageri, iată drepturile voastre

Pasagerii au aceleaşi drepturi, indiferent cu cine zboară: curse de linie, curse charter sau low cost. Singura condiţie este ca zborurile să fie operate de companii aeriene din Uniunea Europeană.

Q: Ce fac dacă mi se oferă un bilet pentru un avion care aterizează în acelaşi oraş, dar pe un alt aeroport (sau în aceeaşi ţară, dar în alt oraş) decât cel pentru care aveam eu bilet?

A: În acest caz, compania aeriană este obligată să suporte costurile de transfer ale pasagerilor către aeroportul la care ar fi trebuit să sosească sau un alt punct, în imediata vecinătate a aeroportului, dacă pasagerul solicită astfel.

Q: Care sunt drepturile mele la sol, în aeroport, în cazul în care zborul întârzie sau este anulat?

A: Pasagerilor trebuie să li se ofere, cu titlu gratuit:
(a) mâncare şi băuturi răcoritoare, într-o cantitate proporţională cu durata de aşteptare;
(b) cazare la hotel în cazul
– în care e necesar să rămâneţi o noapte (sau mai multe) până la zborul care v-a fost oferit
– în care pasagerul necesită o şedere suplimentară, pentru că i-au fost date peste cap planurile de călătorie (şi poate demonstra asta cu documente)
(c) transport de la aeroport la hotel;
(d) 2 (două) telefoane sau faxuri sau e-mailuri.

Q: Pot să cer să zbor cu Business, dacă mi-au anulat cursa şi m-au pus la un alt zbor?

A: Întotdeauna verificaţi locurile disponibile din avion. Puteţi cere loc la business, dacă există disponibile, chiar dacă biletul iniţial era la clasa Economy. Compania aeriană nu are dreptul să vă ceară să plătiţi suplimentar pentru diferenţa de clasă.
Însă, dacă aţi cumpărat un bilet la Business şi primiţi, la următorul zbor, unul la Economy, compania aeriană este obligată să vă ramburseze banii în timp de 7 zile lucrătoare, astfel:
(a) 30 % din preţul biletului pentru curse mai mici de 1.500 kilometri
(b) 50 % din preţul biletului pentru curse cuprinse între 1.500 şi 3.500 kilometri
(c) 75 % din preţul biletului pentru curse care nu sunt incluse la punctele (a) şi (b) de mai sus.

Q: Unde pot să cer să îmi văd drepturile?

A: La biroul de check-in al companiei cu care zburaţi sau la poarta de îmbarcare. Uitaţi-vă după următorul anunţ: “If you are denied boarding or if your flight is cancelled or delayed for at least two hours, ask at the check-in counter or boarding gate for the text stating your rights, particularly with regard to compensation and assistance”.

Q: La câte ore de întârziere am dreptul să cer masă, cazare sau banii înapoi pe bilet?

A: Beneficiaţi gratuit de mâncare şi băuturi răcoritoare la orice întârziere mai mare de 2 ore.
Rambursarea banilor pe biletul de avion şi cazarea pot fi solicitate pentru orice întârziere mai mare de 5 ore.
În plus, aveţi dreptul la bilet gratuit pentru a ajunge în aeroportul din care v-aţi îmbarcat anterior.

Q: Când beneficiez de aceste drepturi?

A: Noul Regulament acoperă toate tipurile de curse aeriene operate de companii europene: charter, de linie, domestice (în interiorul aceleiaşi ţări), inclusiv low cost, cu decolare dintr-un aeroport european (inclusiv provinciile franceze “overseas”), cu decolare dintr-un aeroport din afara Uniunii Europene, dar cu aterizare într-un aeroport din Uniune, cu condiţia ca pasagerii să nu fi beneficiat deja de vreo compensaţie într-o altă ţară.

Q: Am aceleaşi drepturi dacă zbor cu o companie non-EU?

A: Da, dar numai dacă zborul porneşte sau se sfârşeşte într-un aeroport din Uniunea Europeană.

Q: Dacă motivul pentru anularea sau întârzierea cursei nu ţine de compania aeriană (cum ar fi un management defectuos al controlorilor de trafic – cazul “am pierdut culoarul de zbor” sau lipsa echipamentelor puse la dispoziţie de către aeroport etc.), de ce să fie trasă la răspundere compania aeriană?

A: Companiile aeriene au dreptul să ceară despagubiri celor care se fac vinovaţi de întârzieri sau anulări, numai după ce se asigură că pasagerii sunt în deplină siguranţă şi au beneficiat de toate facilităţile. Deci cereţi-vă drepturile fiind siguri că, la rândul său, transportatorul şi le va cere pe-ale lui.

Q: Ce fac dacă o companie aeriană îmi nesocoteşte drepturile şi îmi refuză solicitările?

A: Trebuie să vă adresaţi autorităţilor naţionale desemnate de fiecare stat membru. Nu e nevoie să mergeţi la Haga şi nici la un Tribunal Suprem, ci sunaţi gratuit la numărul de telefon: 00800 67891011 sau trimiteţi un e-mail la mail@europe-direct.ec.europa.eu.

Lista cu autorităţile desemnate de fiecare ţară în parte pentru a rezolva repede şi cu costuri minime acest tip de probleme, o găsiţi aici:

Q: Unele state membre nu şi-au desemnat încă autoritatea competentă să rezolve astfel de situaţii. Ce îmi rămâne de făcut în acest caz?

A: Într-adevăr, în ciuda nenumăratelor solicitări din partea Comisiei Europene, 12 state membre nu au indicat încă cine e responsabil de drepturile pasagerilor în teritoriul lor.

Pentru a nu lăsa pasagerii neprotejaţi, Comisia Europeană va face toate eforturile să vă ajute. Direct la Bruxelles, la adresa: B-1049 Brussels (fax: 00(32-2)2999.1015) sau la e-mail: tren-aprights@ec.europa.eu.

Toate răspunsurile de mai sus sunt extrase din Regulamentul Comisiei Europene pentru transportul aerian (revizuită în 17 Feb 2005, la Bruxelles).

1 2

Comentarii - 6 Comentarii

  1. Am anulat biletele de Avion ,cat primesc inapoi? says:

    este cea mai proasta alegere sa zbori cu compania TAROM am anulat doua bilete si mi sa spus ca din doua sute zece euro mai primesc inapoi patruzecisiopt euro in GERMANIA si la oricare alta companie de zbor primesti mai mult de jumatate din suma.ASTA ESTE ROMANIA NE MAI ANTREBAM DE CE FUG BIETI ROMANI DIN TARA

  2. Livia Tartan says:

    Buna ziua , am o mare rugaminte : nepotul meu si sotia lui , cetateni romani , a venit din Iordania in data de 11 09 2017 cu destinatia Cluj , ar fi trebuit sa plece in data de 28 09 2017 dar s-au hotarat sa ramana aici in Romania ,deoarece sotia lui este insarcinata si nu se simte prea bine , Rugamintea noastra esta sa ne spuneti daca se pot recupera o parte din banii dati pe biletele retur .deoarece nu se vor mai intoarce in Iordania . Biletele au fost cumparate din Iordania , o companie ” LORET ” din Irbid . Compania aeriana cu care au venit este “TAROM ” de la AMMAN – BUCURESTI _CLUJ Va rog sa ne spuneti ce avem de facut si daca se poate rezolva ceva Va multumesc !

    • Tedoo says:

      Bună, Livia, nu există o regulă generală totul depinde de compania aeriană. Deci ar fi trebuit luată legătura cu Tarom direct pentru a afla ce se poate face. Bănuiesc, însă, că răspunsul vine târziu – îmi pare rău dar abia acum am văzut comentariul tău.

  3. Mihai says:

    Am anulat un bilet la tarima si miau spus ca de 100 e Ami da Anapoima 21e mam superar Siam lugar boletín si acum ancerc EU sa vad daca pot sa Scot EU ceva

  4. Furtuna Stefan says:

    Nu stiu ce sa spun,am cumparat un bilet Amsterdam ..pentru Bucucuresti,online de la esky si am gresit luna de plecare am pus septembrie in loc de august.Am fost nevoit sa cumpar alt bilet pentru data calatoriei reale.Pe biletul initial am platit 173€ ,pentru anulare mi sa oferit 25€ ,din suma platita si pentru ai primi mai trebue sa platesc eu 12€..mai sunt 20 zile pina la zbor…

  5. […] zboruri anulate, bagaje pierdute, legea obligă companiile aeriene să ofere compensaţii. Vezi aici lista. Măsura e corectă şi binevenită, dar exercită o şi mai mare presiune pe schema de […]

Lasă un comentariu