Tedoo cu Brad Florescu

AirAsia ar putea cumpăra Taromul sârbilor. Asia-Europa prin Belgrad.

AirAsia se află în discuții avansate pentru cumpărarea companiei aeriene naționale a Serbiei JAT, declară Ministrul Transporturilor de la Belgrad.

Airbus A320 Air Asia

6 Septembrie ora 11.45 (ora României): AirAsia se află în discuții avansate cu autoritățile de la Belgrad pentru cumpărarea JAT Airways, compania aeriană a Serbiei.

Declarația, preluată de AFP,  a fost făcută de Ministrul Transporturilor din țara vecină, Milutin Mrkonjic, în cadrul unei conferințe de presă.

JAT a înregistrat anul trecut pierderi de 27 de milioane de euro, care au rotunjit datoria istorică a companiei la 300 de milioane de euro. Guvernul sârb a încercat de două ori să vândă JAT, fără succes, se arată în materialul remis de France-Presse.

De cealaltă parte, AirAsia, a cărei subsidiară lung curier AirAsia X a închis anul acesta cele două rute către Europa (Kuala Lumpur-Paris și Kuala Lumpur-Londra), pare să caute în continuare o soluție de acces spre Bătrânul Continent.

Scriam, în februarie 2011, despre interesul AirAsia în zona Europei de Est, la momentul acela fiind luate în calcul Praga, Budapesta și Bucureștiul.

În septembrie 2011 un oficial AirAsia confirma, în exclusivitate pentru Tedoo.ro, că transportatorul malaezian evaluează o extindere spre estul Europei și că Bucureștiul și Budapesta se numără printre soluțiile posibile.

“În acest moment, suntem în plin proces de evaluare a posibilelor destinaţii est-europene pentru AirAsia X. Vom face anunţurile formale atunci când totul va fi pus la punct. Atât Bucureştiul cât şi Budapesta sunt pe lista noastrădeclara acum un an Stacy Wong, ofițer de presă al AirAsia.

Până termină de evaluat Bucureștiul, malaezienii pot încerca Belgradul. Dacă tranzacția reușește, AirAsia va transforma Belgradul în punct de conexiune între zborurile transintercontinentale de la Kuala Lumpur și cele regionale spre capitale Europene.

Problemele financiare ale JAT și eșecul celor două încercări de vânzare anterioare le oferă celor de la AirAsia oportunitatea de a-și deschide un hub regional în Belgrad în condiții avantajoase, folosind rețeaua JAT în conjuncție cu operațiunea long-haul. Compania aeriană națională a Serbiei deține o flotă de 14 aeronave (4 ATR 72 și 10 Boeing 737-300), cu care deservește 33 de destinații.

AirWise, preluând Reuters, introduce un element de îndoială în toată povestea asta, citând un oficial AirAsia X care declară, sub protecția anonimatului:

“E drept că am primit o invitație de la Belgrad și ne-am dus doar pentru a explora oportunitățile pieței. Însă nu avem în plan să zburăm în Serbia pe orizontul 2013-2014. Pe scurt, AirAsia X nu intenționează să cumpere vreo companie aeriana”.

Conform materialului, un oficial sârb neagă, tot sub protecția anonimatului, interesul AirAsia pentru cumpărarea JAT.

Conform presei sârbești, AirAsia va depune oferta până la finalul săptămânii. Te țin la curent.

Indiferent dacă discuțiile sunt sau nu atât de avansate pe cât susține ministrul Mrkonjic și indiferent dacă tranzacția va avea vreodată loc, un lucru este cert: AirAsia caută un punct nodal în Europa de Est. Poate îl va găsi în Serbia, poate în România.

Comentarii - 6 Comentarii

  1. Vlad spune:

    Cred ca e cam a 5-a incercare de privatizare din ultimul an. Cel mai aproape de a incheia afacerea au fost cei de la Turkish Airlines, dar n-au ajuns la un consens cu sarbii.

  2. Tedoo spune:

    @Vlad: conform datelor publice, aceasta ar fi abia a treia tentativa de vanzare/privatizare a JAT din 2008 incoace. Daca ai mai multe informatii, le astept cu mare interes.

  3. Vlad spune:

    Ai dreptate, e a 4-a….m-am lasat eu purtat de val:))

    Guvernul a anuntat oferta de privatizare prin 2008 si o buna perioada nu i-a bagat nimeni in seama, apoi au venit pe rând:

    -trei investitori sârbi
    -compania mama a airBaltic
    -Turkish
    -Air Asia

  4. Vlad spune:

    Am primit deja oferte de la CanCan si Libertatea:))

  5. [...] AirAsia ar putea cumpăra JAT Airways, compania aeriană a Serbiei. Belgradul poate deveni punctul de conxiune între Asia (Kuala Lumpur) și Europa. În februarie 2012 scriam că AirAsia sunt interesați de Estul Europei, inclusiv de București. [...]

Lasă un comentariu